Het jaar 2022 stond in het teken van het feit dat de Coronacrisis wat naar de achtergrond verschoof. Andere crises meer op de voorgrond, zoals de oorlog in Oekraine, energiecrisis, wooncrisis. Met deze krapte op de arbeidsmarkt zijn we in 2022 zeker ook binnen de Wmo geconfronteerd, o.a. onder aanbieders van (leerlingen)vervoer, huishoudelijke ondersteuning. De wachtlijsten lopen op bij de HH aanbieders. De krapte op de arbeidsmarkt noopt ons om met elkaar naar andersoortige oplossingen te kijken, zowel in lokaal als regionaal verband. Het jaar 2022 kenmerkt zich ook door het aantal landelijke integrale zorgakkoorden, zowel Integraal zorgakkoord, Gezond en Actief Leven Akkoord en het Wonen en Zorgakkoord. Daarnaast zien we de ontwikkeling vanuit het Rijk op meer inzet op preventie, en deze noodzaak wordt ook lokaal gevoeld. Personeelstekort, met name in zorg en dienstverlening zorgt voor grote uitdagingen in de zorg. Meer inzet op preventie moet er voor zorgen dat er minder gebruik gemaakt wordt van de zorg. Een omslag waar we al jaren naar toe werken, maar vooral vanwege het feit dat de inzet van preventie lastig te meten is in resultaten in de zorg gaat dit proces moeizaam. Door het IZA en GALA versnelt het rijk deze ontwikkeling. Belang van Administratieve lasten verlichting – De Algemene voorzieningen wmo, zoals de Basisontmoetingsplekken, de Inwonersondersteuning en de Vrijwilligers en-Mantelzorgondersteuning, worden met behulp van grotere meerjarige subsidieregelingen uitgevoerd. Het uitzetten, aanvragen en beoordelen van deze subsidieregelingen is een arbeidsintensief proces zowel voor aanbieders als voor de gemeente. Een subsidieronde betekent ook nieuwe ontwikkel en organisatiedoelen voor aanbieders. Er is tijd nodig om deze doelen te behalen, om nieuwe methoden te proberen en om over tijd om stabiliteit op te bouwen. Hierbij is het niet helpend om weer een nieuwe arbeidsintensieve subsidieprocedure te beginnen. Stabiliteit en continuïteit is belangrijk voor inwoners, aanbieders en de toegang zodat ze goed de kans krijgen om onze beleidsdoelen te vertalen naar de praktijk. Waar nodig verlengen we subsidieregelingen om dit ontwikkelproces meer tijd te geven. Dit verlaagt administratieve lasten voor aanbieders en voor de gemeente en geeft meer tijd om te werken aan de ontwikkelingen die er toe doen. |
---|