Werkbedrijf Lucrato
Werkbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde taak die Lucrato heeft is dat zij mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleidt.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
S. Biharie
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met het bestuur van Lucrato overeengekomen. Voor 2023 zijn deze worden opgesteld en ter kennisneming aan de Raad toegezonden.
Risico's
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.
Ontwikkelingen beleid
Werkbedrijf Lucrato is een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde die in 2018 is ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). De opdracht voor het Werkbedrijf is drieledig.
Ten eerste zorgt zij voor een match tussen werkgevers en kandidaten met een relatief korte afstand tot werk. Dit zijn mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. De tweede opdracht aan Lucrato is dat zij een dienstverband aan mensen in het kader van Beschut Werk biedt. De derde doelgroep waar Lucrato verantwoordelijk voor is, zijn de mensen die in het kader van de Wsw een dienstverband bij Lucrato hebben. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen Lucrato.
Naast deze primaire opdrachten is Lucrato ook preferred supplier voor de gemeente Apeldoorn als het gaat om dienstverlening die ingezet kan worden voor mensen die onder de ‘gemeentelijke doelgroep’ binnen de Participatiewet vallen. De gemeente koopt die dienstverlening separaat bij Lucrato in.Sinds 2020 heeft Lucrato te maken met tekorten op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Dit is vooral het gevolg van de effecten van de structurele Rijksbezuinigingen die tot uiting komen in het Wsw-subsidieresultaat. Hier heeft de gemeente Apeldoorn rekening mee gehouden door structureel in haar meerjarenprogrammabegroting (MPB) een bijdrage in het exploitatieresultaat Lucrato (€ 0,7 mln. vanaf 2022) op te nemen. Op basis van de meest recente Meerjarenbegroting (2023-2026) van Lucrato zien we dat dit bedrag onvoldoende zal zijn. Dit betekent voor Apeldoorn dat de, in onze begroting opgenomen, bijdrage aan Lucrato niet meer toereikend is. We hebben in onze huidige meerjarenbegroting nu structureel €80.000 te weinig opgenomen. De ervaringen uit het verleden leren ons dat er gedurende het begrotingsjaar vaak positieve meevallers zijn. Zo zien we bijvoorbeeld dat er vanuit de Meicirculaire meestal meer budget van het Rijk wordt gekregen voor de Wsw dan waar in de begroting van Lucrato vanuit wordt gegaan. Wetende dat het geen zekerheid is dat dit de komende jaren ook weer gebeurt, rekenen we er toch op dat dit soort voordelen zich ook in de komende begrotingsjaren zal voordoen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 22.784.436 (verwacht)
Aandelenbelang
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0 (verwacht)
Eigen vermogen
€ 3.309.000
€ 3.109.000
€ 2.937.000 (verwacht)
Vreemd vermogen
€ 4.037.000
€ 4.384.000
€ 2.325.000 (verwacht)
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
De GGD voert een nieuwe HR waarderingsytematiek in, dit kan financiële gevolgen hebben voor de bijdrage van gemeenten. Indien de inwonersbijdrage moet worden verhoogd zal een zienswijze procedure van start gaan.
Ontwikkelingen beleid
In 2021 is er een koersnotitie opgesteld; Kern is dat de besluitvorming die de basisinfrastructuur aangaat altijd regionaal is (NOG-niveau) en dat de gemeenten vroeg in het ontwikkelproces van nieuwe producten en diensten worden betrokken. Samenspel en partnerschap staan voorop.
De GGD is gestart met een project genaamd GGD Robuust, waarbij op een achttal kwetsbare punten van de GGD wordt ingezet te verbeteren. Deze punten richten zich o.a. op inzet van personeel, samenwerking met andere organisaties om bedrijfsvoering en communicatie te verbeteren, een verbeterde dataveiligheid. In 2022 zijn de eerste verkennende stappen gezet en plannen gemaakt, in 2023 worden deze verder vormgegeven. Een aantal eerste resultaten zijn: op het gebied van bedrijfsvoering gaat de GGD NOG samenwerking met GGD-en uit Brabant via het ‘Het Service Centrum’, voor het beter inspelen op de vraag van Gemeenten zijn relatiemanagers ingezet. De samenwerking met de VNOG wordt op onderdelen (o.a. communicatie in geval van crisis) versterkt.
In 2023 wordt een nieuwe bestuursagenda opgeleverd. Dit jaar en volgend jaar zal de verantwoording nog plaatsvinden op de huidige bestuursagenda. De GGD beraamt zich over de rol als kennispartner die het Rijk hen heeft toebedeeld in zowel het Integraal Zorg Akkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.345.622
Aandelenbelang
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 69.000
€ 77.000
€ 0 (verwacht)
Eigen vermogen
€ 2.876.000
€ 2.912.000
€ 2.500.000
Vreemd vermogen
€ 7.130.000
€ 10.226.000
€ 2.500.000
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Een goede fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Voor 2022 kon deze stijging nog weer opgevangen worden binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de OVIJ op onze strategische doelen. Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed te noemen.
Ontwikkelingen beleid
De omgevingswet is de grote beleidsontwikkeling in het fysieke domein waarbinnen ook de OVIJ opereert. De OVIJ is intensief betrokken bij het gemeentelijke voorbereidingstraject. Daarnaast zien we dat OVIJ steeds meer partner is bij het behalen van onze strategische doelen en ambities op het gebied van woningbouw, energietransitie en circulariteit.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.377.000
Aandelenbelang
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 118.177
€ 13.783
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 297.582
€ 271.608
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 744.224
€ 1.484.795
n.n.b.
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
J. Joon (DB), P.C.J. Messerschmidt (AB)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
In 2022 werkten de acht gemeenten in de Regio Stedendriehoek in navolging van de regionale agenda aan een uitvoeringsagenda. We denken en we doen. Deze agenda richt zich op slimme groene verstedelijking, vitaal landelijk gebied en werkplek van de toekomst. Ook werd een start gemaakt met de nieuwe inrichting van de organisatie waarbij de twee werkorganisaties (board en wgr) één worden.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 475.000
Aandelenbelang
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 172.600
€ 152.012
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 172.600
€ 152.012
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
n.t.b.
Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst, Zutphen, Lochem en per 1 januari 2023 de gemeente Brummen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken zijn opgenomen in de CSO en de uitwerking van de CSO.
Risico's
In 2022 zijn de volgende risico's opgenomen:* rest risico voor proceskostenvergoeding van € 100.000;* beleidsharmonisatie (geen financieel risico).
Ontwikkelingen beleid
Tribuut is een beleidsarme organisatie.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.584.000
Aandelenbelang
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€327.000
€163.000
n.t.b.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Uitvoeren van de regionale taken op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Bijdragen aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. In het rapport commissie van Arkel wordt geadviseerd het weerstandsvermogen aanzienlijk te verhogen. Het algemeen bestuur heeft dit voorstel overgenomen. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2020 bedraagt € 3.745.114. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.166.100. De ratio is 1,18 en daarmee ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
De VNOG heeft een toekomstvisie vastgesteld waarin meerdere prestaties zijn afgesproken, waaronder versterking bevolkingszorg en voldoende (vrijwillig) brandweerpersoneel.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 11.818.000
Aandelenbelang
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 4.929.380 Voordelig
€ 5.256.000 Voordelig
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 14.545.854
€ 15.524.488
€ 13.570.000
Vreemd vermogen
€ 42.339.826
€ 38.213.577
€ 43.635.000
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
a. Klanttevredenheid: minimaal 7,6b. Medewerker tevredenheid: minimaal 7,5c. Ziekteverzuim: maximaal 5 %d. Structurele besparing op het vervoer: minimaal 5 %e. Jaarrekening moet zijn goedgekeurdf. Percentage gegronde klacht is maximaal 0,3 % van het aantal verreden ritteng. Post wordt binnen 5 dagen afgehandeld. h. E-mail wordt binnen twee werkdagen beantwoordi. Klachten worden binnen 5 dagen afgehandeldj. 95 % van de gesprekken wordt binnen 30 seconden opgenomen
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Onderstaand een aantal beleidsontwikkelingen voor PlusOV:
- De subsidie van de provincie Gelderland wordt de komende jaren afgebouwd. De provincie is voornemend om de subsidie te gebruiken om vanaf 2022 het aanvullend openbaar vervoer te organiseren en financieren.
- Het plan van aanpak kostenreductie wordt verder voortgezet.
- Er wordt een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer geïntegreerd om een efficiency slag te kunnen maken.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.022.605
Aandelenbelang
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
160.029
23.639
€ 55.195
Eigen vermogen
€ 460.890
€ 620.920
€ 409.559
Vreemd vermogen
€ 4.124.281
€ 7.848.363
€ 6.113.998