Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's

2.1.4.1 Risico's algemene dienst

Bij het inventariseren van de risico’s kijken we naar:

  • de kans, dat een risicogebeurtenis zich voordoet;
  • de invloed op de prestaties en het imago van de gemeente;
  • de eventuele financiële gevolgen van een risico.

Die risico’s kunnen eenmalig voorkomen of zijn voor een deel altijd aanwezig. Bij de bepaling van de grootte van de risico’s gaan we ervan uit, dat structurele risico’s in vier jaar worden gedekt door ombuigingen binnen de begroting, aanpassing van beleid of beheersmaatregelen. Deze systematiek leidt tot een verdubbeling van de financiële gevolgen. Het 1e jaar zijn de gevolgen 100%, het 2e jaar 67%, het 3e jaar 33% en het 4e jaar 0%.

De omvang van de financiële risico's van de Algemene Dienst is berekend op € 21,9 miljoen en is daarmee iets gedaald ten opzichte van het berekende bedrag van € 24,4 miljoen in de MPB 2023-2026. Er is geen nieuw financieel TOP-risico toegevoegd, één risico is geen TOP-risico meer en dus vervallen en een enkel TOP-risico is gewijzigd. Het risico ten aanzien van de Tunnel Laan van Osseveld is niet langer een TOP-risico.  

Risicoprofielen   
Het risicobestand bestaat uit een groot aantal risico’s die verschillen in omvang en kans van optreden. Om het risicoprofiel goed te kunnen duiden, is het interessant om in beeld te hebben hoe de verdeling van de risico’s naar omvang / kans eruit ziet. Dit is grafisch onderstaand weergegeven.

Het aantal TOP-risico’s is beperkt
De matrix laat zien dat de meeste risico's kleine financiële gevolgen hebben. De financiële TOP-risico’s zitten in kwadrant I (rechtsboven) van het risicoprofiel. Daar is de kans van optreden minimaal 25% en het risicobedrag groter dan €1.000.000. Volgens afspraak ligt onze aandacht primair bij deze risico’s; reden waarom deze onderstaand nader zijn uitgewerkt.

TOP-risico’s: vooral zorgdomein en onzekerheid met betrekking tot extra rijksvergoedingen
Het financiële gevolg van onze risico’s ramen we op € 21,9 miljoen. De financiële TOP-risico’s calculeren we op € 12,8 miljoen, 58% van het totale risicobedrag. Een belangrijk deel van het bedrag aan TOP-risico's betreft risico’s in het zorgdomein. Daarnaast zorgt de onzekerheid met betrekking tot de verwachte extra rijksvergoedingen en/of het nog om te buigen bedrag in de MPB vanaf 2026 voor een belangrijk risico. Dit risico is in programma 1 opgenomen. We geven een uitgebreide toelichting op de TOP-risico's en beheersmaatregelen in het programma waar het risico betrekking op heeft. Het gaat met name om de programma’s 1, 5, 6 en 7. Onderstaand is een samenvattend overzicht opgenomen:

TOP-risico's algemene dienst

Nr.

Afdeling

Risico

Bedrag

Kans

I/S

Netto financieel gevolg weerstands-vermogen

Impact op de doelstelling

Impact op het imago

Totaal

Programma 1

1641

Afdeling financiën en control

Nog te verwachten extra rijksvergoeding 2026 en verder (nieuwe financieringsafspraken Rijk-gemeenten)

10.000.000

25%

S

5.000.000

2

1

3

474

Afdeling financiën en control

Aanvullende rijksvergoeding tekorten Jeugd (2024/2025/2026)

2.000.000

50%

I

1.000.000

2

1

3

861

Afdeling concern zaken

Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken

3.000.000

25%

I

750.000

1

3

4

Programma 5

641

Afdeling Keten en accountmanagement

Financiële consequenties in MPB opgenomen tekorten en volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp worden onvoldoende door de ingezette maatregelen opgevangen c.q. zijn hoger dan het vastgestelde scenario (groei van 8% per jaar voor prijs- en volume)

4.000.000

25%

S

2.000.000

1

1

2

Programma 6

244

Afdeling loket sociaal

Het definitieve Rijksbudget BUIG is lager dan waar we in de begroting rekening mee houden, waardoor we niet met deze Rijksmiddelen uitkomen.

1.500.000

50%

S

1.500.000

2

1

3

Programma 7

761

Afdeling loket sociaal

Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen)

4.000.000

25%

S

2.000.000

3

3

6

1441

Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling

Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen

1.000.000

25%

S

500.000

3

2

5

Overige risicos

9.135.875

Totaal

21.885.875

Ten opzichte van de financiële TOP-risico’s in de MPB 2023-2026 zijn een aantal TOP-risico’s nieuw, bijgesteld / gewijzigd of vervallen:

Nieuw:
Er zijn geen nieuwe Top-risico's bijgekomen.

Gewijzigd:
1441 Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage Beschermd Wonen.
Dit risico is naar beneden bijgesteld omdat vanaf 2022 t/m 2032 een lokale bestemmingsreserve wordt opgebouwd bij overschotten op het regionale MO/BW budget. Deze dient ten behoeve van de transformatie naar beschermd thuis met als maximum per jaar het Apeldoornse deel van het overschot op het budget van de regio voor MO/BW.

Vervallen:
1461 Tunnel Laan van Osseveld
Nu de uitvoering van de Tunnel gestaag vordert en de tunnel zelf geplaatst is, zijn de risico's wederom bijgesteld naar de nieuwste inzichten. Met deze bijstelling is het niet langer meer een Top-risico.

De overige TOP-risico's zijn ongewijzigd.

Risicobeheersing: actief aan de slag
Er is een pakket aan beheersmaatregelen in ontwikkeling om de risico’s terug te brengen. Hiervoor verrichten wij veel inspanningen.
Per risico blijven we actief beheersmaatregelen uitvoeren om het optreden van het risico te verkleinen en/of bij het optreden daarvan de effecten zo klein mogelijk te houden. We organiseren hiervoor specifieke risicosessies rond projecten en hebben het onderdeel gemaakt van onze aanpak rond procesmanagement. Bij de TOP-risico’s in de diverse programma’s zijn ook beheersmaatregelen te lezen. Belangrijke risico’s zijn nog altijd terug te vinden in de programma’s 5 (Onderwijs & Jeugd) en 7 (Maatschappelijke Ondersteuning). Dit is mede ingegeven door het open-einde karakter van diverse regelingen. Actieve beheersmaatregelen die we daar nemen:

Jeugdhulp
We blijven stevig inzetten op de uitvoering van de beheersmaatregelen zoals door KPMG voorgesteld. Deze maatregelen vergroten het inzicht wat het mogelijk optreden van het risico eerder in beeld brengt. Ook zetten we inhoudelijke maatregelen in om kosten te beheersen. Het gaat bijvoorbeeld om de Praktijkondersteuners bij de Huisartsen. Een belangrijke ontwikkeling is de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. VNG en Rijk overleggen binnen deze agenda samen welke maatregelen kunnen en moeten worden genomen om de trend van oplopende kosten Jeugdzorg te doorbreken. We zijn als gemeente goed op deze Hervormingsagenda aangesloten.

Niet-financiële risico’s

Niet ieder risico heeft een financieel gevolg, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat wij doelstellingen niet halen en/of dat imago geschaad wordt. Ook die risico’s zijn belangrijk om te beheersen en worden apart in beeld gebracht. Voor de niet-financiële risico’s geldt dat zij als TOP-risico worden aangemerkt als zij een kans > 25% en een score van 4 tot en met 6 waarbij de score als onderstaand wordt bepaald:

De scores betreffen:

  • Doelstelling wordt toch gehaald (1), de doelstelling wordt later gehaald (2), de doelstelling wordt niet gehaald (3);
  • Imagoschade: geringe schade (1), ernstige schade (2), zeer ernstige schade (3).

Grafisch ziet het risicoprofiel van deze niet-financiële risico’s er als volgt uit:

Het risicoprofiel laat zien dat er 18 niet-financiële TOP-risico's zijn, waarvan er 3 tevens een financieel TOP-risico zijn. In deze MPB zijn een fors aantal voorstellen nieuw beleid opgenomen. De uitvoeringscapaciteit, zowel intern als extern, is bij de voorstellen een belangrijke wegingsfactor geweest. Niettemin is de huidige krapte op de arbeidsmarkt een belangrijke niet-financiële risicofactor voor de uitvoerbaarheid van zowel nieuw als bestaand beleid en zowel voor onze organisatie als voor onze partners. Dit is een meer overkoepelend risico die niet specifiek in de tabel is opgenomen.

TOP-risico's Algemene dienst

Nr.

Eenheid

Risico

Kans

Impact op de doelstelling

Impact op het imago

Totaal

Paragraaf

1662

Afdeling informatie

Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen

25%

Doelstelling wordt later gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

4

Programma 1

503

Afdeling concern zaken

Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda

31%

Doelstelling wordt niet gehaald

Zeer ernstige schade (land.pers>6)

6

861

Afdeling concern zaken

Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken

25%

Doelstelling is gehaald

Zeer ernstige schade (land.pers>6)

4

Programma 3

1781

Afdeling beheer en onderhoud

Vervangingsgolf wegen als gevolg van naoorlogse groei van Apeldoorn kan niet opgevangen worden binnen toekomstige beschikbare financiële ruimte

25%

Doelstelling wordt later gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

4

1383

Afdeling beheer en onderhoud

Groen: toename van invasieve soorten

75%

Doelstelling wordt niet gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

5

301

Afdeling beheer en onderhoud

Ongeval door gladheid

80%

Doelstelling wordt niet gehaald

Schade (plaatselijke pers 0-3)

4

302

Afdeling beheer en onderhoud

Onveiligheid medewerkers en derden

40%

Doelstelling is gehaald

Zeer ernstige schade (land.pers>6)

4

303

Afdeling beheer en onderhoud

Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc.

30%

Doelstelling wordt niet gehaald

Zeer ernstige schade (land.pers>6)

6

1381

Afdeling beheer en onderhoud

Gevolgen langdurige droogte

45%

Doelstelling wordt niet gehaald

Schade (plaatselijke pers 0-3)

4

1421

Afdeling beheer en onderhoud

Overlastgevende soorten

70%

Doelstelling wordt niet gehaald

Schade (plaatselijke pers 0-3)

4

1461

Afdeling projecten, programma's en interimmanagement

Tunnel Laan van Osseveld

50%

Doelstelling wordt later gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

4

Programma 4

1803

Afdeling omgevingsbeleid

Ombuigingen op  Rijks- en provinciale bijdragen energietransitie

50%

Doelstelling wordt niet gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

5

1801

Afdeling omgevingsbeleid

Uitvoering energietransitie blijft achter, waardoor doelen niet worden gehaald

50%

Doelstelling wordt niet gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

5

1802

Afdeling omgevingsbeleid

Wijzigingen in Rijks- en provinciaal beleid t.a.v. energietransitie

50%

Doelstelling wordt niet gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

5

Programma 7

761

Afdeling loket sociaal

Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen)

25%

Doelstelling wordt niet gehaald

Zeer ernstige schade (land.pers>6)

6

1441

Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling

Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen

25%

Doelstelling wordt niet gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

5

Programma 8

1681

Afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn

Zwembad Noord Oost

50%

Doelstelling wordt niet gehaald

Schade (plaatselijke pers 0-3)

4

Programma 9

1501

Afdeling omgevingsbeleid

Gevolgen en aanpak verplichtingen uit diverse natuur-, water-, en klimaatdoelstellingen

50%

Doelstelling wordt later gehaald

Ernstige schade (regionale pers 4-6)

4

Ten opzichte van de MPB 2023-2026 zijn er geen nieuwe TOP-risico toegevoegd, verder zijn er geen wijzigingen in de niet-financiële TOP-risico's. Er is één Top-risico vervallen, met betrekking tot Covid'19.

Nieuw:
Er zijn geen nieuwe risico's.

Gewijzigd:
Er zijn geen gewijzigde risico's.

Vervallen:
Het risico met betrekking tot Covid '19 is vervallen.

Risicobeheersing: actief aan de slag
Ook op de niet-financiële TOP-risico's treffen wij de nodige beheersmaatregelen. Voor een belangrijk deel gaat het daarbij om een pro-actieve houding.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21