De coronacrisis trok een zware wissel op het bedrijfsleven. In 2022 kwam daar de inflatie- en energiecrisis bij en hadden we ook te kampen met de stikstofcrisis. Binnen het taakveld programma 9 ‘de veerkrachtige Apeldoornse economie is toekomstbestendig’ merken we hiervan de gevolgen. Enerzijds hebben we andere werkzaamheden uitgevoerd die voorzien waren in de Meerjarenprogrammabegroting, anderzijds hadden geplande activiteiten en projecten een langere doorlooptijd nodig dan gepland. Denk hierbij aan het opstellen en uitvoeren van de subsidieregeling ‘coronanoodsteun ondernemend Apeldoorn’ en de subsidieregeling ‘ondersteuning controles coronatoegangsbewijzen Apeldoorn’. En het gegeven dat we voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen stikstofruimte nodig hebben waardoor de ontwikkeling hiervan complex is. De verschillende uitdagingen van het afgelopen jaar hebben zeker hun weerslag gehad op het vermogen van ons economisch speelveld om (gezamenlijk) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan de prestatiedoelen. Vanuit een regisserende rol hebben we verschillende initiatieven en activiteiten in gang gezet en-/of uitgevoerd. Daarmee hebben we het economisch speelveld gemobiliseerd maar zijn we nog te bepalend in het proces. In 2023 zullen we ons richten op de transitie van een regisserende naar een stimulerende rol met een bijpassend bestedingsplan en een gezamenlijke triple-helix uitvoeringsagenda. We zagen dit jaar aanzienlijke afwijkingen in de opbrengsten van de bouwleges. Ondanks het strak monitoren van deze opbrengsten zien we grotere afwijkingen dan gedacht met een grote afhankelijkheid van grote bouwplannen en de onvoorspelbaarheid in de markt bij de externe marktpartijen. Denk bijvoorbeeld aan de vertraging van de realisatie van de woontoren in het centrum. |
---|