Centrum voor Veiligheid en Digitalisering
Centrum voor Veiligheid en Digitalisering
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) draagt bij aan ons strategische doel van De ondernemende stad en is als volgt omschreven: ‘Ons breed midden- en kleinbedrijf is relatief stabiel, maar vraagt wel om vernieuwingsimpulsen, kennis en kenniswerkers. We willen innovatie stimuleren en gaan daarover in gesprek met hoger onderwijsinstellingen en Apeldoornse bedrijven.’
Betrokken partijen
Hogeschool Saxion, Universiteit Twente, Politieacademie, gemeente Apeldoorn zijn in juli 2022 in een stichting van start gegaan en vanaf september 2022 zijn ook het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) en ROC Aventus aangesloten.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Met de komst van een Centrum voor Veiligheid en Digitalisering wordt de kennisinfrastructuur van de arbeidsmarkt sterker in Apeldoorn en zijn bedrijven en organisatie beter in staat gekwalificeerd personeel te vinden. De gemeente heeft een belang bij het slagen van dit initiatief Om die reden neemt de gemeente Apeldoorn deel aan de Raad van Toezicht en is in die hoedanigheid voorzitter.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het uitbouwen van het CVD de komende jaren tot een toonaangevend kenniscentrum op het gebied van digitale veiligheid
Risico's
Risico’s komen voort uit het doel van dit project. Het hoofddoel is om samen met de kennisinstellingen en het Apeldoornse bedrijfsleven te werken aan een gezond en aantrekkelijk kennis-ecosysteem in Apeldoorn en daarmee de grote vraag naar kennisspecialisten op de arbeidsmarkt op te lossen. Het risico is dat de doelstellingen niet- of onvoldoende gehaald worden aangezien er geen verplichtingen aan deze samenwerking zijn verbonden.
Ontwikkelingen beleid
Op 1 juli 2022 is de Stichting CVD formeel opgericht en is er een directeur/bestuurder gekomen die namens de partijen het CVD leidt. Tevens is er in het voorjaar een locatie gehuurd en verbouwd met een feestelijke opening op 10 oktober 2022. Het CVD is gehuisvest op de Wapenrustlaan 11 in een kantoorverzamel gebouw. Om voor een veilige looproute te zorgen voor studenten die lopen van en naar het station cs Apeldoorn, wordt een brug gebouwd over het kanaal.
Tot slot is er een programmaplan gemaakt voor de provinciale subsidie van 3 miljoen die is toegekend door Gelderland.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 64.700
Aandelenbelang
Met de komst van een Centrum voor Veiligheid en Digitalisering wordt de kennisinfrastructuur van de arbeidsmarkt sterker in Apeldoorn en zijn bedrijven en organisatie beter in staat gekwalificeerd personeel te vinden. De gemeente heeft een belang bij het slagen van dit initiatief Om die reden neemt de gemeente Apeldoorn deel aan de Raad van Toezicht en is in die hoedanigheid voorzitter.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Kanaalzone Zuid (Schatkamer van Zuid)
Kanaalzone Zuid (Schatkamer van Zuid)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Herontwikkeling plangebied volgens ontwikkelingskader Kanaalzone Zuid.
Betrokken partijen
Woningbouwcorporaties De Woonmensen en Ons Huis.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 50%.
Portefeuillehouder(s)
M. Wenzkowski
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Niet van toepassing
Risico's
Het belangrijkste risico zijn eventuele tegenvallers in het civieltechnische werk, zoals bodemsaneringen en verrassingen tijdens het bouw- en woonrijp maken. In de exploitatie is een post onvoorzien als buffer tegen risico’s. Daarnaast is er een afhankelijkheid voor wat betreft de Koldewijnlocatie met de ontwikkeling Kayersmolen Noord, die door private partijen wordt opgepakt.
Ontwikkelingen beleid
Het zuidelijk deel van de Schatkamer (fase 1 en fase2) is volledig woonrijp opgeleverd waarmee het grootste deel van de ontwikkeling is afgerond. De laatste twee deelgebieden, de Koldewijnlocatie en het Dorpdeel zijn opgepakt waarbij de verkoop van 17 kavels ten behoeve van de vrije sector in het Dorpdeel in 2023 zal plaatsvinden. Met de toekenning van de impuls-gelden in het kader van de WBI voor Kayersmolen Noord zijn de mogelijkheden voor de ontwikkeling van de Koldewijnlocatie groter geworden. In de grondexploitatie zijn begin 2022 12 extra sociale huurwoningen en 1 dure koopwoning toegevoegd. Naast dit programma is hier ook plaats voor 10 woningen in de goedkope koop. De bestemmingsplanprocedure voor deze locatie is echter afhankelijk van de ontwikkeling van Kayersmolen Noord; op dit moment is er vanuit die locatie sprake van een hindercirkel welke moet worden weggenomen zodat de Koldewijnlocatie verder kan.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 50%.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
-/- € 6.018.000
-/- € 6.182.000
-/- € 6.116.000
Veldekster
Veldekster
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Gemeenschappelijk tot exploitatie brengen van bouwgrond voor woningbouw. Het gaat om de locatie waar camping De Veldekster was gevestigd.
Betrokken partijen
De Veldekster BV.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 25%.
Portefeuillehouder(s)
P.C.J. Messerschmidt
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Niet van toepassing
Risico's
Niet van toepassing in verband met opheffing.
Ontwikkelingen beleid
In 2021 zijn de laatste 4 kavels verkocht. In 2022 is samen met onze PPS-partners gewerkt aan het opheffen van de maatschap De Veldekster. Hiervoor is in beeld gebracht welke (relatief kleine) werkzaamheden nog moeten worden verricht. Het gaat hier bijvoorbeeld nog om het aanplanten van een aantal hagen en het verkopen van wat reststrookjes. Hierover zijn tussen partijen afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. De maatschap is per 1 januari 2023 opgeheven.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 25%.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Wegener
Wegener
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De PPS Wegener is oorspronkelijk bedoeld voor de realisatie van kantoren en enkele kavels voor vrijstaande woningen.
Betrokken partijen
Wieap Beheer BV (W. Goudkuil) en de VOF Apeldoornse Vastgoedcombinatie I, een samenwerking tussen 3 vennootschappen van de familie Roeterdink, de heer Van Berlo en de heer Van Riggelen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 33 1/3 %.
Portefeuillehouder(s)
P.C.J. Messerschmidt
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Niet van toepassing
Risico's
Van het programma dat wij onder het kopje prestatie afspraken hebben opgenomen, valt een derde deel toe aan de gemeente. Dit deel is opgenomen in de grondbedrijf programmering per 1 januari 2021. Actualisatie vindt plaats indien het Ontwikkelplan verder is uitgewerkt. Het risico voor de gemeente is afgedekt binnen de Algemene Reserve Grondbedrijf.
Ontwikkelingen beleid
Op dit moment is er nog geen vigerende planologische titel om de ontwikkeling op deze locatie mogelijk te maken. Op 21 januari 2021 is het Masterplan Wegener Campus door de raad geamendeerd vastgesteld. Het masterplan biedt in de toekomst ruimte voor een programma van 50.000 m2 bvo in maatschappelijke voorzieningen en bedrijvigheid. Daarnaast is ruimte voor 7.000 m2 bvo kantoren en 15 woningen. Het aangenomen amendement “Landmark” riep het college op om de gebouwhoogte van het gebouw in de oksel Europaweg-Laan van Westenenk te verhogen naar maximaal 35 om hiermee een landmark te creëren.
Daarnaast was een motie aangenomen waarin het college werd opgeroepen om maximaal in te zetten op het omzetten van de kantoren- en bedrijvenfunctie naar woningbouw (een gevarieerd aanbod aan betaalbare appartementen) en maximaal in te zetten op een half verdiepte aanleg van de benodigde parkeerplaatsen.Momenteel worden onderzoeken uitgevoerd naar de haalbaarheid van het plan als het gaat om de Wet Milieubeheer en andere aspecten die van belang zijn voor een bestemmingsplanprocedure. Tevens wordt dit Masterplan verder uitgewerkt in een Ontwikkelplan. Na uitwerking van het ontwikkelplan kan de programmering verder financieel worden vertaald in de grondexploitatie. Dit alles wordt dan aan de raad voorgelegd.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 33 1/3 %.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 9.940.000
€ 10.019.000
€ 10.137.000
BV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
BV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Bijdrage aan toeristische recreatieve versterking van vakantieparken
Betrokken partijen
Provincie Gelderland en de gemeenten Putten, Barneveld, Ermelo, Ede, Elburg, Epe, Oldebroek, Apeldoorn, Heerde en Harderwijk
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Actieve invulling geven aan de strategische doelstelling om van de gemeente Apeldoorn een toeristisch toplandschap te maken. Daarbij consistent handelen in lijn met het bestuursakkoord ‘De samenwerking geborgd' en de regionale visie over de transformatie van parken met een beperkt toekomstperspectief. De stemverhouding is overeenkomstig de aandelenverhouding.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), J. Joon
Link naar jaarstukken
Jaarrekening 2021 Ontwikkelmaatschappij Vitale Vakantieparken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De OMVV zal voornamelijk worden ingezet ten behoeve van de herstructureringsopgave die zich richt op het samenvoegen, herverkavelen, etc. van het aanbod en op het begeleid omvormen van (voormalige) vakantieparken naar een andere bestemming.
Risico's
Risico's bij opheffing en risico's bij revolverendheid.
Ontwikkelingen beleid
De strategie zal uitgevoerd worden door individuele projecten te identificeren en uit te voeren in overleg met belanghebbenden. De uiteindelijke doelstelling is een bijdrage te leveren aan de vitalisering van de Vakantieparken sector op de Veluwe.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
nog niet
Aandelenbelang
Actieve invulling geven aan de strategische doelstelling om van de gemeente Apeldoorn een toeristisch toplandschap te maken. Daarbij consistent handelen in lijn met het bestuursakkoord ‘De samenwerking geborgd' en de regionale visie over de transformatie van parken met een beperkt toekomstperspectief. De stemverhouding is overeenkomstig de aandelenverhouding.
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 248.890 nadelig
€ 298.932 nadelig
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 3.571.564
€ 7.272.632
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 26.782
€ 58.810
n.t.b.