Financiën

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Pitch

Op het taakveld toegang en eerstelijnsvoorzieningen hebben we per saldo (voor verrekening met reserves) in 2022 een voordeel van € 2,6 miljoen. Dit voordeel ten opzichte van de begroting is ontstaan door lagere uitgaven voor organisatiekosten stedelijke expertiseteams (SET), lagere innovatiekosten maatschappelijke ontwikkeling en minder uitgaven voor versterken van gemeentelijke dienstverlening aan kwetsbaren (POK-middelen).

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Organisatiekosten Stedelijke expertiseteams
Nog steeds is er sprake van een toename van het aantal openstaande vacatures in combinatie met een daling van het aantal werklozen. We zien dat de zorgorganisaties in de netwerkorganisatie stedelijk expertiseteam daardoor nog steeds moeite hebben om volledig in de benodigde bemensing te kunnen voorzien. De werving om nieuwe collega’s aan te trekken heeft doorgelopen de afgelopen maanden, er lopen momenteel een aantal sollicitatieprocedures met kandidaten dat perspectief biedt op een ruimere bezetting. De krappe bezetting maakt dat er extra aandacht blijft voor de doelgerichte inzet van de stedelijke expertiseteams aan de hand van de beschreven processen. Lopende casuïstiek evenals nieuwe aanmeldingen worden opgepakt. Ondanks dat we alle inwoners hebben kunnen helpen, doet dit wel een maximaal beroep op de capaciteit.

Voordeel

905

I

Versterken gemeentelijke dienstverlening aan kwestbaren (POK-middelen)
Het Rijk heeft middelen vrijgemaakt om de gemeentelijke dienstverlening te versterken. Dit naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Het doel van de middelen is extra ondersteuning van mensen in kwetsbare posities en voorkomen dat mensen in zo’n positie terechtkomen. De gemeentelijke POK-middelen zijn bestemd voor:
1. Meer capaciteit voor de uitvoering van de dienstverlening in uw gemeente;
2. Extra ondersteuning door uw gemeente voor mensen met complexe problematiek;
3. Bij meervoudige problematiek betere coördinatie tussen de uitvoerders in uw gemeente;
4. Versterken van het leervermogen in uw gemeente om de uitvoering continu te verbeteren.

Het college en de raad zijn geïnformeerd over de wijze van inzet van deze middelen in overeenstemming met de actielijnen zoals afgesproken tussen VNG en Rijk. In 2021 ontwikkelden we een koers en stelden deze vast om voor de inwoner te komen tot één toegang tot het sociaal domein. Per 1 oktober zijn we gestart met een eerste breed wijkteam dat als kopgroep de brede toegang gaat vormgeven. We hebben gekozen voor een groeimodel, waarbij we klein beginnen. Zo kunnen we ervaring op doen en onze keuzes voor de verdere invulling van de aanpak baseren op wat werkt in de praktijk. De eerste extra middelen zijn dan ook per 1 oktober ingezet. Vanwege het gekozen groeimodel verwachten we dat dit het komende jaar fors toeneemt en stellen daarom voor het restantbudget via een reserve overlopend project (ROP) over te hevelen naar 2023.

Voordeel

1.150

I

Innovatiekosten Maatschappelijke Ontwikkeling
Eind 2021 stelde de raad de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling “Een veerkrachtig Apeldoorn vast”. De visie zoals verwoord in de Kadernota vergt ook een nieuwe manier van werken. Hier is sprake van een transformatie die we stapsgewijs en planmatig gaan invoeren. In 2022 heeft de raad hiervoor een eenmalig budget toegekend. Activiteiten die vanuit dit budget verder verkend / opgezet worden zijn o.a. het vormgeven van gebieds- en actiegericht werken en een volgende stap maken met informatiegestuurd werken. Het nieuwe coalitieakkoord heeft daaraan ook elementen toegevoegd. In 2022 is vooral gewerkt aan de voorbereiding. De uitvoering nemen we in 2023 ter hand. Dit betekent dat er in 2022 nog weinig kosten zijn gemaakt en het budget in 2023 ingezet gaat worden. We stellen voor het restantbudget via een reserve overlopend project (ROP) over te hevelen naar 2023.

Voordeel

313

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

168

I

Totaal lasten

Voordeel

2.536

Detail

Geen nadere toelichting van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21