Milieu

Prestaties

2. Energieneutraal in 2050

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

2.1 Een nieuw uitvoeringsprogramma energie

2.1.1 In 2022 is een nieuw programma Energie 2023-2026 opgesteld.

2.2 Besparen

2.2.1 In 2022 groeit het aantal bezoekers van het Energiepunt ten opzichte van 2021 en worden de diensten naar tevredenheid uitgevoerd. Er is meer focus op de verschillende doelgroepen en is ondersteuning geboden aan de wijken van de toekomst.

2.2.2 In 2022 zijn financiële instrumenten en tools beschikbaar gesteld om inwoners te stimuleren en activeren om energiebesparende maatregelen te nemen.

2.2.3 In 2022 informeren, adviseren en stimuleren we bewoners (via het energieloket en energiepunt), bedrijven, instellingen en andere organisaties (via de Taskforce Zon)

2.3 De overstap naar duurzame warmte / aardgasvrij

2.3.1 In 2022 stellen we een uitvoeringsstrategie op voor de Transitievisie Warmte (TVW) die in 2021 is vastgesteld.

2.3.2 In 2022 komen we tot een principebesluit voor Kerschoten om over te stappen naar duurzame warmte.

2.3.3 In 2022 hebben we voor de Parken een subsidie-aanvraag 3e Tranche ingediend en is via een aanbesteding een nieuwe proces adviseur geworven ter ondersteuning van de bewonersgroep Duurzame Parken.

2.3.4 In 2022 hebben we voor Loenen de voorkeursstrategie bepaald hoe over te stappen naar duurzame warmte.

2.3.5 In 2022 hebben we samen met bewoners in De Maten zicht op de voorkeursoplossingen en op welk deel we van De Maten ons richten in de overstap naar duurzame warmte.

2.3.6 In 2022 doen we nader onderzoek of verkenningen die helpend zijn in de overstap naar duurzame warmte.

2.4 Grootschalige opwek

2.4.1 In 2022 brengen we de verschillende beleidsinstrumenten voor zonne-energie onder in een totaalstrategie op basis van het principe van de zonneladder, met onder andere een herijkt afwegingskader voor Apeldoornse zonnepark-initiatieven.

2.4.2 In 2022 komen we in een open planproces tot vaststelling van een tweetal gebiedsvisies met een opgave voor zonneparken, overeenkomstig de omgevingsvisie.

2.4.3 In 2022 maken we een verkenning naar de mogelijkheden op en rondom de Veluwe (zowel bovenregionaal als lokaal).

2.4.4 In 2022 wordt het gemeentelijk zonnepark aan de Brinkenweg noordzijde A opgeleverd, met participatie van energiecoöperatie deA.

2.4.5 In 2022 stellen we een kaderstelling en een realisatiestrategie op, waarbij de afweging wordt gemaakt om als gemeente wel of geen eigen energiebedrijf op te richten.

2.4.6 In 2022 stellen we een gemeentelijke strategie op voor systeemefficiency, zowel voor bovengronds als ondergrondse te treffen voorzieningen.

2.4.7 In 2022 wordt voor drie lopende zonnepark-initiatieven in geval van vergunningverlening de voorbereidingen voor realisatie getroffen.

2.4.8 In 2022 wordt voor zeven zonnepark-initiatieven na vaststelling van de Omgevingsvisie in 2021 en de gebiedsvisies in 2022 het vervolg bepaald.

Toelichting

2.2.1 In 2022 groeit het aantal bezoekers van het Energiepunt ten opzichte van 2021 en worden de diensten naar tevredenheid uitgevoerd. Er is meer focus op de verschillende doelgroepen en is ondersteuning geboden aan de wijken van de toekomst.
=> Financiën: Er is een positief saldo bij het Energiepunt i.v.m. een lage bezetting, corona (deels gesloten) en ziekte. Daarnaast heeft geen goede verrekening plaatsgevonden van de personele kosten binnen de gemeentelijke administratie.

2.3.2 In 2022 komen we tot een principebesluit voor Kerschoten om over te stappen naar duurzame warmte.
=> Financiën: positief saldo. Er is minder geld uit de BROA onttrokken dan in de begroting is verondersteld.
=> Planning: de selectie van de warmteleverancier is afgerond. We verwachten het principebesluit over de realisatie te nemen in 2023 (i.p.v. eind 2022).
=> Risico: de financiële haalbaarheid is nog steeds onzeker.

2.3.4   In 2022 hebben we voor Loenen de voorkeursstrategie bepaald hoe over te stappen naar duurzame warmte.
Bepalen voorkeursstrategie kost meer tijd.
=>Planning: Gesprekken met partijen/partners gemeente Brummen, provincie Gelderland, LEN-ECL, Veluwonen lopen nog en worden in ‘23 gecontinueerd.

2.3.5 In 2022 hebben we samen met bewoners in De Maten zicht op de voorkeursoplossingen en op welk deel we van De Maten ons richten in de overstap naar duurzame warmte.
=> Planning: Nieuw inzicht op procesaanpak maakt dat we fase Identificeren Strategieën anders aanvangen in 2023. We maken niet op basis van uitkomst fase Samen Starten en Karakteriseren van de wijk keuze voor welk deel van de wijk en voorkeursoplossing. We zetten eerst een ingenieurs- en adviesopdracht in de markt voor het uitvoeren en opstellen van een overall-strategie/-visie op de warmte oplossingen voor De Maten. Dat product vormt de basis voor de voorkeursoplossingen in de wijk en delen waarop we ons eerst richten.
2.4.1. In 2022 is gestart met de voorbereiding van de nieuwe zonstrategie.
=> Planning: Naar verwachting is deze Q1 inhoudelijk gereed. Besluitvorming in Q2. Door o.a. het integrale karakter van deze strategie (zonelektra, zonwarmte, opslag, netcongestie, uitvoeringsagenda) en de afstemming met lokale ontwikkelingen en uitvoeringspraktijk kosten de voorbereiding hiervan meer tijd dan gepland.
2.4.2 In 2022 komen we in een open planproces tot vaststelling van een tweetal gebiedsvisies met een opgave voor zonneparken, overeenkomstig de omgevingsvisie.
=> Planning: Het opstellen van de gebiedsvisie Beemte Broekland is in het najaar 2021 stopgezet tot vaststelling van de Omgevingsvisie. N.a.v. Motie Samen zijn voor de zomer 2022 de eerste gesprekken opgestart om het gebiedsproces vorm te geven. De startbijeenkomst in Beemte Broekland was eind november. De inhoudelijke werksessies zijn in de eerste helft van 2023. Oplevering wordt verwacht eind 2023. De start van de gebiedsvisie Klarenbeek staat gepland voor 2023.

2.4.3 In 2022 maken we een verkenning naar de mogelijkheden op en rondom de Veluwe (zowel bovenregionaal als lokaal).
=> Inhoud / Planning: De provincie heeft een bovenregionale verkenning afgerond naar de betekenis van de Wet natuurbeheer voor de ontwikkelmogelijkheden van grootschalige windenergie op en rond de Veluwe. Daaropvolgend hebben Gedeputeerde Staten besloten dat in het natuurgebied van de Veluwe en 1 km daaromheen geen windparken worden gebouwd de komende jaren; in een zone van 1-8 km mogen maar 1 of 2 windparken komen met een stilstandsvoorziening. Eerst was er een principe-besluit in het voorjaar, dat medio december een definitief besluit werd van GS, ondanks lobby voor het openhouden van meer mogelijkheden vanuit de RES-regio en het college. Mede omdat er in Apeldoorn op dit moment geen concrete plannen zijn, betekent dit provinciebesluit in de praktijk dat realisatie van grote windturbines voor 2030 in de gemeente niet meer kansrijk is. Een regionale en/of lokale vervolgverkenning naar concrete ontwikkelmogelijkheden is daarom in 2022 niet opgestart.
2.4.5 In 2022 stellen we een kaderstelling en een realisatiestrategie op, waarbij de afweging wordt gemaakt om als gemeente wel of geen eigen energiebedrijf op te richten.
=> Inhoud / planning: In de in februari 2022 vastgestelde Omgevingsvisie zijn kaderstellende uitgangspunten voor grootschalige opwek opgenomen; in het najaar 2022 vastgestelde Programma Energietransitie 2023-2030 ‘De energie van Apeldoorn’ staan acties voor 2023 en de koers naar 2030 opgenomen. Tot een verdere uitwerking van een samenhangend kader, realisatiestrategie en daaruit volgend de afweging voor oprichting van een energiebedrijf is het nog niet gekomen in 2022. Dat heeft dat te maken met de volgende ontwikkelingen:
-   Besluitvorming bij de provincie over het ontwikkelperspectief voor windenergie op en rond de Veluwe (zie bij 2.4.3.).
-   Bij provincie en Rijk is herijking van bovengemeentelijke kaderstelling in voorbereiding voor grootschalige opwek uit wind. Hiervoor zijn plan-MER procedures gestart, waarvan de definitieve vertaling in een provinciaal beleidskader en nieuwe landelijke windturbine bepalingen in de loop van 2023 worden verwacht.
-   Wat betreft zonne-energie komen de nieuwe zonstrategie en de eerste gebiedsvisie (Beemte Broekland) in 2023 tot stand (zie 2.4.1 en 2.4.2).

2.4.6 In 2022 stellen we een gemeentelijke strategie op voor systeemefficiency, zowel voor bovengronds als ondergrondse te treffen voorzieningen.
=> inhoud: In 2022 is congestie (bij aansluiting) op het stroomnet in toenemende mate een factor gebleken om rekening mee te houden. Met behulp van externe expertise (bureau Berenschot) en in contact met netbeheerder Liander is het onderwerp onderdeel geworden van het nieuwe Programma Energietransitie 2023-2030 ‘de energie van Apeldoorn’. Het gaat op dit moment nog om hoofdlijnen, die verdere uitwerking en aanpak vragen.

2.4.7 In 2022 wordt voor drie lopende zonnepark-initiatieven in geval van vergunningverlening de voorbereidingen voor realisatie getroffen.
=> Inhoud: Twee parken (i.p.v. 3) kunnen gerealiseerd worden. Over één park heeft de raad een negatief besluit genomen (geen verklaring van geen bedenkingen afgegeven).

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21