Openbare ruimte

Prestaties

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in het ambitiedocument ‘Apeldoorn 2040’, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, veilig, innovatief)

De kwaliteit van de openbare ruimte en de verdere doorontwikkeling bij het ‘stad maken’ wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezige verkeersstructuren. Te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en de auto moet iedereen zich veilig, (waar nodig) snel en betaalbaar kunnen verplaatsen. Er wordt flink geïnvesteerd op dit vlak, waarbij tevens zoveel mogelijk kansen worden benut om bij te dragen aan het realiseren van de overige beleidsdoelstellingen, zoals het versterken van de groenstructuren. Om de gevolgen voor de ruimte en het leefmilieu zo klein mogelijk te houden zetten we in op slimme, duurzame en innovatieve oplossingen. De vastgestelde verkeersvisie 2016-2030 en de Omgevingsvisie en de daarin beschreven gebiedsprofielen zijn het onderliggende kader.

Wat hebben we bereikt in 2022?

In 2022 zijn diverse activiteiten verricht die bijdragen aan een bereikbare en leefbare stad en omgeving. Om de effecten op de hoofdwegen, waaronder de Ring, te bepalen van de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen uit de Omgevingsvisie is een studie uitgevoerd. Knelpunten en oplossingsrichtingen worden in beeld gebracht. Ingrijpende maatregelen zijn nodig om de stad bereikbaar te houden. Het gaat dan onder meer over maatregelen die gericht zijn op de doorstroming van de Ring, het ontmoedigen van het doorgaand autoverkeer in de binnenstad, realisatie van hubs en deelmobiliteit en lagere parkeernormen in de nieuwe woongebieden. Met de beleidsopstelling voor deelmobiliteit en parkeren is gestart. Tegelijkertijd is hard gewerkt aan de input vanuit mobiliteit bij de planontwikkeling van de BSK-gebieden.
In de bestaande stad is ook het nodige gedaan. Zo is er hard gewerkt aan de planvorming voor de regionale fietsroute Apeldoorn-Epe en het fietspad langs de Elsbosweg,
De tunnel in de Laan van Osseveld en de verdubbeling van deze weg naderen z'n voltooiing. Smart mobility-technieken zijn toegepast in bijvoorbeeld verkeerslichten waardoor fietsers beter te
prioriteren zijn. Op dit vlak is nauw samengewerkt met de G40 gemeenten, waarbij Apeldoorn de trekker is van de themagroep ‘Smart Mobility’.
In 2022 hebben we bijdragen geleverd aan de verkeersveiligheid door diverse educatieve maatregelen gericht op kwetsbare doelgroepen en door het uitvoeren van fysieke maatregelen door mee te
liften met verkeersveiligheidsmaatregelen bij onderhoudsprojecten. Gestart is met het opstellen van het Verkeersveiligheidsplan.
Het verkeer is schoner en stiller geworden in Apeldoorn. Er zijn diverse laadvoorzieningen voor elektrische auto’s bijgekomen. Er is gestart met het opstellen van een visie voor het realiseren van laadinfrastructuur. Samen met partners in de binnenstad zijn stappen gezet richting schone bevoorrading van de binnenstad.
De lobby bij relevante partijen naar het oplossen van knelpunten op de A1 en de A50 en naar de optimalisatie van spoorvervoer is in 2022 een belangrijk deel van de activiteiten geweest.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21