1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in het ambitiedocument ‘Apeldoorn 2040’, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, veilig, innovatief) | |||||||||||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||||||||||||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's | ||||||||||
1.1 Iedereen moet zich op een betaalbare wijze kunnen verplaatsen met innovatieve vormen van vervoer | 1.1.1. We faciliteren vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op het regulier openbaar vervoer | ||||||||||||||
1.1.2 We faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, in het licht van nieuwe stedelijke ontwikkelingen in de binnenstad, Kanaalzone en Spoorzone | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is | 1.2.01 We verbeteren de doorstroming van het noordoostelijk deel van de Ring (Laan van Zevenhuizen en Laan van Osseveld) door het vergroten van de capaciteit. | ||||||||||||||
1.2.02 We verbeteren de doorstroming tussen de A50 en de Ring (Kanaal Noord) | |||||||||||||||
1.2.03 We realiseren de tunnel in de Laan van Osseveld | |||||||||||||||
1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek | |||||||||||||||
1.2.05 We onderzoeken de consequenties van de ruimtelijke opgaven in de binnenstad, kanaalzone en de spoorzone voor ring, radialen en centrumring. | |||||||||||||||
1.2.06 We nemen deel aan de planvorming N786 | |||||||||||||||
1.2.07 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor) | |||||||||||||||
1.2.08 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west | |||||||||||||||
1.2.09 We verbeteren de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn | |||||||||||||||
1.2.10 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station | |||||||||||||||
1.2.11 We vergroten de bereikbaarheid en leefbaarheid door het realiseren van slimme mobiliteitsoplossingen waaronder slimme verkeerslichten | |||||||||||||||
1.2.12 We werken aan de realisatie van de snelle regionale fietsroute Apeldoorn Epe | |||||||||||||||
1.2.13 We verbeteren de voorzieningen om de fiets te kunnen parkeren | |||||||||||||||
1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer | 1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie | ||||||||||||||
1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes (Elsbosweg) en pakken onveilige fietslocaties aan | |||||||||||||||
1.3.3 In 2022 leggen wij een nota Verkeersveiligheid aan de raad voor | |||||||||||||||
1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving | 1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij snelwegen en binnenstad | ||||||||||||||
1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd. | |||||||||||||||
1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen | |||||||||||||||
1.5 We stimuleren de ontwikkeling van luchthaven Teuge tot duurzame luchthaven voor General Aviation en streven naar een leefbare omgeving met betrekking tot vliegverkeer | 1.5.1 Met de Cleantech Regio ondersteunen we het onderzoek van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge naar verduurzaming van de luchtvaart | ||||||||||||||
1.5.2 We lobbyen samen met Gelderse partners en Provincie Gelderland tegen de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport over de Veluwe | |||||||||||||||
1.5.3 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden. | |||||||||||||||
Toelichting | 1.2.01 1.2.02 1.2.04 1.2.06 1.2.08 1.2.12 1.3.3 1.5.3 |