Openbare ruimte

Prestaties

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in het ambitiedocument ‘Apeldoorn 2040’, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, veilig, innovatief)

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Iedereen moet zich op een betaalbare wijze kunnen verplaatsen met innovatieve vormen van vervoer

1.1.1. We faciliteren vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op het regulier openbaar vervoer

1.1.2 We faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, in het licht van nieuwe stedelijke ontwikkelingen in de binnenstad, Kanaalzone en Spoorzone

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

1.2.01 We verbeteren de doorstroming van het noordoostelijk deel van de Ring (Laan van Zevenhuizen en Laan van Osseveld) door het vergroten van de capaciteit.

1.2.02 We verbeteren de doorstroming tussen de A50 en de Ring (Kanaal Noord)

1.2.03 We realiseren de tunnel in de Laan van Osseveld

1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

1.2.05 We onderzoeken de consequenties van de ruimtelijke opgaven in de binnenstad, kanaalzone en de spoorzone voor ring, radialen en centrumring.

1.2.06 We nemen deel aan de planvorming N786

1.2.07 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

1.2.08 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west

1.2.09 We verbeteren de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn

1.2.10 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

1.2.11 We vergroten de bereikbaarheid en leefbaarheid door het realiseren van slimme mobiliteitsoplossingen waaronder slimme verkeerslichten

1.2.12 We werken aan de realisatie van de snelle regionale fietsroute Apeldoorn Epe

1.2.13 We verbeteren de voorzieningen om de fiets te kunnen parkeren

1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer

1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie

1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes (Elsbosweg) en pakken onveilige fietslocaties aan

1.3.3 In 2022 leggen wij een nota Verkeersveiligheid aan de raad voor

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving

1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij snelwegen en binnenstad

1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd.

1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen

1.5 We stimuleren de ontwikkeling van luchthaven Teuge tot duurzame luchthaven voor General Aviation en streven naar een leefbare omgeving met betrekking tot vliegverkeer

1.5.1 Met de Cleantech Regio ondersteunen we het onderzoek van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge naar verduurzaming van de luchtvaart

1.5.2 We lobbyen samen met Gelderse partners en Provincie Gelderland tegen de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport over de Veluwe

1.5.3 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden.

Toelichting

1.2.01
De bestemmingsplanprocedure die nodig is om de verbreding van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Sluisoordlaan mogelijk te maken, is on hold gezet toen uit onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040 (maart 2022) bleek dat maatregelen op de gehele Laan van Zevenhuizen essentieel zijn om alle ruimtelijke ambities uit de Omgevingsvisie te kunnen realiseren. Met het beschikbaar komen van financiële middelen voor verdubbeling van het overige deel van Laan van Zevenhuizen in de MPB 2023-206 is de wens om uit efficiency overwegingen de voorbereiding en uitvoering voor de gehele Laan van Zevenhuizen in één keer op te pakken.
De verbreding van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Saloméstraat en de daarmee gepaard gaande verlegging van de Saloméstraat naar de Fauststraat wacht op de ontwikkeling van het gebied Wilhelm Tellstraat.

1.2.02
Uit het ontwerp en kostenraming van de verdubbeling van Kanaal Noord (tussen Anklaarseweg en Ring) blijkt dat de kosten aanmerkelijk hoger zijn dan het beschikbare budget. Dit heeft geleid tot een pas op de plaats met dit project. Uit het onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040 (maart 2022) blijkt dat maatregelen noodzakelijk zijn op dit deel van Kanaal Noord om de ruimtelijke opgaven te kunnen realiseren. In de MPB 2023-2026 zijn extra financiële middelen hiervoor beschikbaar gesteld, zodat het project weer opgepakt kan worden.

1.2.04
Door een stikstofprobleem zijn de procedures voor de verkeersmaatregelen Zevenhuizen-Zuidbroek in 2021 on hold gezet. Het uitgangspunt dat we voor de wijk drie hoofdontsluitingen willen realiseren, blijft echter onverminderd van kracht. De stikstof problematiek maakt het niet mogelijk om op dit moment een realisatietermijn te kunnen noemen. In de huidige grondexploitatie van Zuidbroek is een eerste globale reservering voor de maatregelen opgenomen. Deze reservering stamt uit 2017 en is toen gemaakt op basis van een voorlopig ontwerp. Voor de realisatie te zijner tijd zal meer geld nodig zijn dan is gereserveerd. De onzekerheid rond stikstof vormt een risico voor de doorgang van deze prestatie.  

1.2.06
Eind 2021 heeft de provincie Gelderland laten weten dat er vanwege beperkte financiële middelen en ruimtelijke en landschappelijke overwegingen geen geld beschikbaar komt voor een structurele verkeersoplossing voor Loenen. In 2022 is verkend welke maatregelen kunnen worden gerealiseerd op de bestaande weg (N786) door het dorp die de leefbaarheids- en verkeersveiligheidsknelpunten verminderen, waaronder snelheidsverlaging en oversteekvoorzieningen. Inhoudelijk ligt hier ook een relatie met de gewenste snelheidsverlaging op Kanaal Zuid, omdat berekend is dat een deel van het verkeer ten gevolge van de snelheidsverlaging gebruik zal gaan maken van de N786 door Loenen.  

1.2.08
Vanwege de aanwezigheid van het vliegend hert is in 2022 duidelijk geworden dat de inzet van de AGOVV velden als structurele parkeeroplossing onmogelijk is. Momenteel worden er andere scenario's voor parkeeroplossingen verkend. In seizoen 2022 is gebruik gemaakt van de tijdelijke oplossing waarbij op maximaal 25 dagen geparkeerd wordt op de J.C. Wilslaan.

1.2.12
In februari 2022 heeft de gemeenteraad besloten om de ambitie los te laten om een vlotte en veilige fietsroute te realiseren tussen Apeldoorn een Epe. Er is in 2022 gewerkt aan een ontwerp en kostenraming van het fietspad (Baronnenroute) waarbij onderhoud gecombineerd wordt met een beperkte verbreding van het fietspad en waarbij onveilige punten worden aangepakt, zodanig dat de impact op het landschap minder groot is.

1.3.3
Hoewel er wel een begin is gemaakt met het opstellen van het plan en het inventariseren van verkeersveiligheidsknelpunten onder de inwoners, vergt het totale proces meer tijd dan voorzien. We streven er naar om medio 2023 een conceptversie van het plan beschikbaar te hebben waarna besluitvorming kan plaatsvinden.

1.5.3
We monitoren alle geluid, maar gebleken is dat we het vliegtuiggeluid met de huidige technieken niet kunnen onderscheiden van het andere omgevingsgeluid. Mogelijk leidt dit op termijn tot beëindiging van deze prestatie.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21