Financiën

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Pitch

Op het taakveld onderwijsbeleid en leerlingzaken hebben we per saldo een voordeel. Dit financiële voordeel is met name gerealiseerd door:

  • Financieel voordeel door achterblijvende inzet van specifieke rijksbijdragen door gebrek aan capaciteit bij gesubsidieerde organisaties;
  • Lagere kosten leerlingenvervoer doordat de groei van het leerlingenvervoer in 2022 (na corona) langzamer op gang kwam dan verwacht. We zien de laatste maanden in 2022 wel een stijging bij het leerlingenvervoer. Er is een tekort aan chauffeurs bij vervoerders. In 2022 zijn we begonnen met het zoeken naar alternatieve vormen van leerlingenvervoer die in 2023 in de praktijk worden gebracht. De niet bestede middelen in 2022 boden geen soelaas om het chauffeurstekort op te lossen (problematiek was niet financieel van aard).

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Vroegtijdige School Verlaters:
Op het onderdeel Vroegtijdige School Verlaters (VSV) hebben we zowel aan de baten als aan de lastenkant een voordeel van € 125.000 verantwoord. Het voordeel op de rijksbijdrage voor VSV wordt als vooruit ontvangen in 2022 verantwoord zodat we in 2023 de restant rijksbijdragen conform de regelgeving van het rijk als budget beschikbaar hebben. We hebben 4 jaar de tijd om alle plannen uiteindelijk uit te voeren (derde partijen).

Voordeel

125

I

Combinatiefunctionarissen:
In 2022 hebben we op een budget van € 937.000 in totaal € 837.000 subsidies verstrekt voor combinatiefunctionarissen. Derhalve een voordeel van € 100.000. Er is binnen het budget ruimte voor uitbreiding van het aantal combinatiefunctionarissen. Sport en cultuur werken aan een planning voor de komende jaren, op grond van de nieuwe SPUK-regeling.

Voordeel

100

I

Leerlingenvervoer:
In 2022 verantwoorden we op het budget leerlingenvervoer/gymvervoer van bijna € 3 miljoen een voordeel van € 188.000  Hierbij is rekening gehouden met de continuïteit bijdrage aan de vervoerder. De groei van het leerlingenvervoer in 2022 (na corona) kwam langzamer op gang dan verwacht. We zien de laatste maanden in 2022 wel een stijging bij het Leerlingenvervoer. Er is een tekort aan chauffeurs bij vervoerders. In 2022 zijn we begonnen met het zoeken naar alternatieve vormen van leerlingenvervoer die in 2023 in de praktijk worden gebracht. De niet bestede middelen in 2022 boden geen soelaas om het chauffeurstekort op te lossen (problematiek was niet financieel van aard).

Voordeel

188

I

Onderwijs Achterstanden Beleid:
Op Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) ontvangen we rijksbijdragen die we middels subsidies inzetten bij andere organisaties voor onderwijs achterstanden beleid. Omdat we een deel van de rijksbijdrage in 2022 niet in subsidies hebben kunnen uitgeven (organisaties hadden een capaciteitsgebrek) moeten we een deel van de rijksbijdrage terugbetalen.

Voordeel

459

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

48

I

Totaal lasten

Voordeel

920

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Vroegtijdige School Verlaters:
Op het onderdeel Vroegtijdige School Verlaters (VSV) hebben we zowel aan de baten als aan de lastenkant een voordeel van € 125.000 verantwoord. Het voordeel op de rijksbijdrage voor VSV wordt als vooruit ontvangen in 2022 verantwoord zodat we in 2023 de restant rijksbijdragen conform de regelgeving van het rijk als budget beschikbaar hebben. We hebben 4 jaar de tijd om alle plannen uiteindelijk uit te voeren (derde partijen).

Voordeel

125

I

Onderwijs Achterstanden Beleid:
Op Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) ontvangen we rijksbijdragen die we middels subsidies inzetten bij andere organisaties voor onderwijs achterstanden beleid. Omdat we een deel van de rijksbijdrage in 2022 niet in subsidies hebben kunnen uitgeven (organisaties hadden een capaciteitsgebrek) moeten we een deel van de rijksbijdrage terugbetalen.

Nadeel

287

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Nadeel

98

I

Totaal baten

Nadeel

510

Detail

Geen nadere toelichting van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21