Jeugd en onderwijs

Prestaties

1. Jeugdigen krijgen kansen in het onderwijs

Kinderen en jongeren krijgen kansen om zich passend bij hun talent, ambitie en vermogen optimaal te kunnen ontwikkelen in het onderwijs. De basis daarvoor ligt in voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting, evenwichtig verspreid over de wijken en dorpen. Niet iedere jeugdige heeft dezelfde start en dezelfde kansen. We bereiden onze peuters met risico op een taalachterstand voor op de basisschool met een goed aanbod van Voor- en vroegschoolse educatie, zoals vastgesteld in ons onderwijskansenbeleid. Kinderen van statushouders krijgen 'les op maat' omdat elke leerling zijn eigen leerperspectief heeft. Onze onderwijspartners zijn verantwoordelijk voor passend onderwijs voor alle jonge inwoners. Omdat scholen dit niet alleen kunnen, sluiten we hierbij aan met ons CJG en onze jeugdhulp, zodat ook jeugdigen met een extra ondersteuningsbehoefte zich op school kunnen ontwikkelen.  
Onze inspanningen zijn er op gericht dat zoveel mogelijk jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie behalen, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Voortijdige schoolverlaters worden toe- of teruggeleid naar opleiding en/of werk of waar nodig passende zorg. Aansluitend bij de arbeidsmarkt zorgen we voor een duurzaam en complementair onderwijsaanbod, zodat iedere jeugdige de kans krijgt goed voorbereid aan zijn toekomst te beginnen.

Wat hebben we bereikt in 2022?

Kinderen en jongeren kansen geven om goed te presteren in het onderwijs. Iedere jeugdige met dezelfde talenten evenveel kans laten maken op ontwikkeling. Dat zijn de doelen die wij in dit programma nastreven. Kansenongelijkheid wordt daarbij veroorzaakt door een samenspel van verschillende zaken waarbij onderwijs een belangrijke rol speelt om deze kansenongelijkheid te verkleinen. Aanbod van kwalitatief goed onderwijs in de wijken en dorpen binnen de gemeente Apeldoorn is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Onze onderwijspartners zijn verantwoordelijk voor passend onderwijs voor alle jonge inwoners. Omdat scholen dit niet alleen kunnen, sluiten we hierbij aan met ons Centrum voor Jeugd en Gezin en onze jeugdhulp. De basis ligt in voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting, evenwichtig verspreid over de wijken, wetende dat het aantal kinderen in de gemeente daalt. Vanuit die solide basis werken we aan voor- en vroegschoolse educatie en diverse andere activiteiten om achterstanden in het onderwijs te verkleinen. Met als uiteindelijk doel dat iedere jongere met een startkwalificatie van school gaat.

In onze begroting 2022 namen we diverse prestaties op om de hierboven genoemde doelen na te streven. Zoals te lezen valt uit het prestatiedashboard, zijn veel van die prestaties in 2022 ook volgens afspraak uitgevoerd. Dat geeft een positief beeld. Belangrijk daarbij is echter om te constateren dat het succesvol uitvoeren van die prestaties niet automatisch leidt tot het bereiken van de gestelde doelen. Belangrijke wijzigingen in de context zorgden voor extra uitdagingen: door Corona nam de mentale problematiek onder jongeren toe, zijn door langdurige uitval van lessen in 2020/2021 extra achterstanden ontstaan, de opvang van Oekraïne ontheemden zorgde voor extra druk op het onderwijs en krapte op de arbeidsmarkt leidt ook in het onderwijs en leerlingenvervoer tot tekort aan personeel en uitval van activiteiten. Dit zette het bereiken van de doelen in 2022 onder druk, ondanks dat de afgesproken prestaties in belangrijke mate zijn gerealiseerd. Ook voor de komende jaren liggen er nog uitdagingen rondom onderwijshuisvesting, de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp en het voorkomen van achterstanden bij instroom in het onderwijs. Hiervoor zullen we in de Voorjaarsnota 2023 en/of MPB2023-2026 nieuwe prestaties voorstellen.      

Binnen de bovenstaande context is in 2022 het volgende bereikt:

Een randvoorwaarde basis voor optimale ontwikkeling voor kinderen ligt in voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. In 2022 hebben we de uitvoering van het Integraal Huisvestingsprogramma on hold gezet zodat we vanuit een actualisatie kunnen zorgen voor een toekomstbestendig programma. Dit betekent dat we een pas op de plaats maakten en alleen noodzakelijke activiteiten uitvoeren.

Verder voerden we in 2022 voor- en vroegschoolse educatie (VVE) uit. Ook maakten we een start met het preventieplan voor het primair onderwijs in verband met de doorontwikkeling van het schoolmaatschappelijk werk.

In 2022 zagen we de nasleep van Corona. Om oplopende problematiek door Corona te bestrijden, zetten we in 2022 diverse extra maatregelen in. We maakten hierbij gebruik van  twee steunpakketten die het Rijk specifiek beschikbaar stelde om de gevolgen van corona (mentaal welzijn) te bestrijden. Een derde steunpakket werd gevormd door het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De gemeente Apeldoorn kreeg voor de periode schooljaar 2021-2022 tot en met schooljaar 2024-2025 3,1 miljoen euro om scholen te ondersteunen bij het wegwerken van achterstanden. We hebben hier diverse extra interventies voor gedaan zoals extra schoolmaatschappelijk werk, Onderwijs- Jeugdhulp Apeldoorn (OJA!) op een reguliere basisschool en een vmbo-school, een versnelde route naar een klinisch psycholoog bij het CJG, uitrol verzuimmethode M@Zl op de VO-scholen, inzet van jongerenwerk op de VSO-scholen en voorbereiding op de basisschool voor peuters (VVE). Hoewel lastig te meten, helpen deze interventies aan het voorkomen van de achterstanden.

De personeelstekorten werden ook in het leerlingenvervoer stevig zichtbaar. Samen met de vervoerder zochten we naar alternatieven om het vervoer tegen acceptabele kwaliteit doorgang te kunnen laten vinden.

Zoals in de inleiding aangeven, moeten alle prestaties uiteindelijk leiden tot gelijke kansen in het onderwijs. Gelijke kansen die ertoe leiden dat uiteindelijk iedere jongere met een startkwalificatie verlaat. Dit is een belangrijke indicator zoals verder in dit programma opgenomen. Voortijdig schoolverlaten kan een gevolg zijn van kansenongelijkheid al dan niet vanwege problemen in één van de vijf leefgebieden (wonen, werk, zorg, regelzaken en financiën). Hoewel we voor wat betreft het aantal jongeren dat de school met een startkwalificatie verlaat in negatieve zin nog afwijken van het landelijke gemiddelde, zien we in de afgelopen drie jaar in het Apeldoornse cijfer een dalende trend. Daarmee is de afwijking van het landelijk gemiddelde kleiner geworden. Ondanks de grote uitdagingen die er nog liggen, sterkt ons dat in de gedachte dat in 2022 de juiste inzet is gepleegd.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21