Jeugd en onderwijs

Prestaties

1. Jeugdigen krijgen kansen in het onderwijs

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Iedere leerplichtige jeugdige kan naar school en behaalt een startkwalificatie

1.1.1 Wij voorkomen en bestrijden voortijdig schoolverlaten en schoolverzuim. In 2022 stellen we daarvoor een verzuim- en thuiszittersprotocol op, starten met procesregie voor leerlingen in zorg en implementeren een nieuwe verzuimmethode.

1.1.2 Wij stimuleren dat kinderen zoveel als mogelijk zelfstandig naar school kunnen reizen. In 2022 bieden we daarvoor De Reiskoffer aan. Als vangnet verzorgen wij in 2022 leerlingenvervoer van en naar school.

1.1.3 Wij vergroten in 2022 het inzicht in eventueel ontbrekend aanbod in passend onderwijs en bekijken welke acties daarop dan nodig zijn

1.2 Onderwijs en jeugdhulp verbinden.

1.2.1 Wij versterken de ondersteuningsstructuur en bieden maatwerkoplossingen

1.2.2 Wij zorgen ervoor dat leerplichtigen met een ondersteuningsvraag naar school gaan. In 2022 zetten we in op versterking van de samenwerking tussen SO/VSO/BSO en zorgboerderijen en de verdere uitrol van Onderwijs Jeugdhulp Apeldoorn (OJA)

1.3 Verspreid over de stad hebben we moderne schoolgebouwen.

1.3.1 Wij voeren de vastgestelde Kadernota Onderwijshuisvesting 2021-2024 uit

1.4 Wij zorgen ervoor dat kinderen niet met een achterstand starten in het basisonderwijs

1.4.1 Een aanbod van voorscholen waarbij er in 2022 voor iedere peuter met een VVE-indicatie een plek op een voorschool is en 80% een groei laat zien die minimaal gelijk is aan het landelijk gemiddelde van peuters van dezelfde leeftijd.

Toelichting

1.1.1 Wij voorkomen en bestrijden voortijdig schoolverlaten en verzuim.
Met ingang van schooljaar 2022-2023 is de verzuimmethode M@zl uitgerold op de scholen voor voortgezet onderwijs. Sinds het najaar van 2022 worden 15 scholieren van de praktijkschool 1-2 jaar begeleid door een toekomstcoach op de vijf leefgebieden met als doel een goede overstap naar werk of ROC te bewerkstelligen. Het verzuim- en thuiszittersprotocol is ontwikkeld en wordt in 2023 vastgesteld.

1.1.2 Wij stimuleren dat kinderen zoveel als mogelijk zelfstandig naar school kunnen reizen.
In 2022 is De Reiskoffer aangeboden aan drie kinderen. Met dit programma leren jeugdigen (12-18 jaar) die gebruik maken van Leerlingenvervoer zelfstandig naar school te reizen. De uitvoering van het project De Reiskoffer liep in 2022 niet zoals gehoopt. In 2023 wordt samen met de uitvoering onderzocht of en hoe aan het doel van deze pilot gewerkt kan worden en of bijsturingsmaatregelen wenselijk zijn. Hiernaast gaan we bij de nieuwe aanvragen voor het schooljaar ‘23/’24 focussen op kinderen met ontwikkelkansen voor zelfstandig reizen. Met deze kinderen en ouders wordt een plan van aanpak opgesteld om toe te werken naar meer zelfstandigheid in het reizen van het kind naar school.
Het personeelstekort dat in vrijwel alle branches speelt op dit moment, was in 2022 ook aan de orde in het Leerlingenvervoer. Binnen deze vervoersstroom merken we dat de kwaliteit van het vervoer achteruitgaat. Deze situatie dwong ons om gezamenlijk met vervoerders, scholen en ouders/verzorgers te zoeken naar alternatieve opties om het Leerlingenvervoer op een zo goed mogelijke manier doorgang te laten vinden. Zo rijdt de vervoerder van het Leerlingenvervoer, Willemsen de Koning, vanaf de start van dit schooljaar met lusroutes. Daarnaast hebben we een groep kinderen die individueel vervoerd werd, in overleg met ouders/verzorgers, in kleinschalig vervoer geplaatst. Deze oplossingen zijn echter niet genoeg om voldoende chauffeurs in het Leerlingenvervoer in Apeldoorn te realiseren. De balans is fragiel, daarom blijven we daarom zoeken naar nieuwe oplossingen.

1.3.1 Wij voeren de vastgestelde Kadernota Onderwijshuisvesting uit.
Door de stijgende bouwkosten en onduidelijkheid over cofinanciering door de schoolbesturen staat het Integraal Huisvestingsplan (IHP) onder druk. Het College heeft in september besloten, op vijf projecten na, het huidige IHP te bevriezen. Een extern bureau heeft de opdracht gekregen te komen tot een beleidsrijk IHP dat moet worden vastgesteld in 2023, waarbij onderwijsontwikkelingen vertaald worden in passende onderwijshuisvesting met een brede functie voor de buurt.  

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21