6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Pitch
Op dit taakveld hebben we diverse voor-en nadelen. Op het onderdeel Opvang Oekraïners realiseerden we een voordeel, aangezien de rijksbijdrage hoger was dan wat we aan lasten hebben gemaakt. Dit restant budget willen we via een bestemmingsvoorstel bij deze jaarrekening meenemen naar 2023.
Daarnaast hebben we het budget voor de invoering van de nieuwe Wet inburgering niet geheel besteed. De invoering van de Wet is herhaaldelijk uitgesteld, waardoor we halverwege 2022 pas echt zijn begonnen met de uitvoering van deze nieuwe Wet. We stellen in deze jaarrekening voor om de resterende middelen via de reserve overlopende projecten over te hevelen naar 2023.
Ook hebben we voorschotten van het Rijk ontvangen om de inburgeringsvoorzieningen uit te betalen. Omdat we deze voorschotten mogen meenemen naar 2023 is het saldo van baten en lasten op dit onderdeel budgettair neutraal.
Op dit taakveld hebben we daarmee per saldo (voor verrekening met reserves) in 2022 een voordeel.
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Opvang Oekraïne | Nadeel | 9.745 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Nieuwe Wet inburgering (implementatie en verhoogde taakstelling) Vanwege de druk op asielcentra heeft het Rijk besloten om gemeenten een hogere taakstelling statushouders op te leggen. Het uitvoeringsbudget (waarmee wij personele lasten dekken) is niet gekoppeld aan de hoogte van de instroom. Met een verdubbeling van de taakstelling, zou zonder extra middelen slechts de helft van de capaciteit voor begeleiding van nieuwkomers beschikbaar zijn. Voor de realisatie van die versnelde instroom kregen gemeenten in 2022 via de septembercirculaire extra middelen. De verhoogde instroom is in het tweede halfjaar op gang gekomen en loopt zeker in geheel 2023 door. Omdat de inburgeringsbegeleiding meerjarig is, lopen veel werkzaamheden door in de volgende jaren. Om deze redenen is het nodig om het restant van de ontvangen Rijksmiddelen over te hevelen van 2022 naar 2023. In totaal gaat het om € 0,6 miljoen. | Voordeel | 669 | I | ||
Nieuwe Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen) | Voordeel | 973 | I | ||
Wet kinderopvang | Nadeel | 200 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 1 | I | ||
Totaal lasten | Nadeel | 8.304 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Opvang Oekraïne | Voordeel | 15.744 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Nieuwe Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen) | Nadeel | 973 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 1 | I | ||
Totaal baten | Voordeel | 14.770 |
Detail
Geen nadere toelichting van toepassing.