Financiën

Samenkracht en burgerparticipatie

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Pitch

Op dit taakveld hebben we diverse voor-en nadelen. Op het onderdeel Opvang Oekraïners realiseerden we een voordeel, aangezien de rijksbijdrage hoger was dan wat we aan lasten hebben gemaakt. Dit restant budget willen we via een bestemmingsvoorstel bij deze jaarrekening meenemen naar 2023.
Daarnaast hebben we het budget voor de invoering van de nieuwe Wet inburgering niet geheel besteed. De invoering van de Wet is herhaaldelijk uitgesteld, waardoor we halverwege 2022 pas echt zijn begonnen met de uitvoering van deze nieuwe Wet. We stellen in deze jaarrekening voor om de resterende middelen via de reserve overlopende projecten over te hevelen naar 2023.
Ook hebben we voorschotten van het Rijk ontvangen om de inburgeringsvoorzieningen uit te betalen. Omdat we deze voorschotten mogen meenemen naar 2023 is het saldo van baten en lasten op dit onderdeel budgettair neutraal.

Op dit taakveld hebben we daarmee per saldo (voor verrekening met reserves) in 2022 een voordeel.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Opvang Oekraïne
Op 24 februari 2022 ontstond door het oorlogsgeweld in Oekraïne een grote stroom van vluchtelingen. De toestroom van vluchtelingen (juridisch aangeduid als ontheemden) uit Oekraïne is dermate hoog dat Europa besluit om een tijdelijke beschermingsmaatregel in te stellen op basis waarvan collectief en uniform bescherming kan worden geboden. Vanwege de komst van vele vluchtelingen uit Oekraïne naar Nederland, moesten er op korte termijn voldoende opvangplekken komen. Op basis van de landelijke opgave en de verdeelsleutel binnen de veiligheidsregio realiseerde Apeldoorn 736 opvangplekken. Naast het bieden van opvang wordt er ook een financiële toelage (leefgeld) uitgekeerd aan vluchtelingen die niet beschikken over inkomsten. In de begroting hielden we geen rekening met € 6,7 miljoen lasten voor opvang, € 2,1 miljoen uitvoeringskosten en € 0,95 miljoen uitbetaald leefgeld, vandaar dat we op dit taakveld meer uitgaven dan begroot. Ter compensatie van deze lasten ontvingen we een rijksbijdrage voor de opvang Oekraïners. (Zie opvang Oekraïners baten).

Nadeel

9.745

I

Nieuwe Wet inburgering (implementatie en verhoogde taakstelling)
Om de nieuwe Wet inburgering te implementeren ontvingen we in 2020 van het Rijk eenmalige middelen; deze hebben we in 2022 nog niet geheel besteed. Uiteindelijk is de wet op 1 januari 2022 ingevoerd. Eigenlijk kunnen we zeggen dat we halverwege 2022 echt gestart zijn met de uitvoering van de nieuwe wet. Het kost ook in 2023 extra tijd (en daarmee capaciteit) om de meerjarige werkprocessen van het inburgeringsproces verder in te voeren en te beheersen.

Vanwege de druk op asielcentra heeft het Rijk besloten om gemeenten een hogere taakstelling statushouders op te leggen. Het uitvoeringsbudget (waarmee wij personele lasten dekken) is niet gekoppeld aan de hoogte van de instroom. Met een verdubbeling van de taakstelling, zou zonder extra middelen slechts de helft van de capaciteit voor begeleiding van nieuwkomers beschikbaar zijn. Voor de realisatie van die versnelde instroom kregen gemeenten in 2022 via de septembercirculaire extra middelen. De verhoogde instroom is in het tweede halfjaar op gang gekomen en loopt zeker in geheel 2023 door. Omdat de inburgeringsbegeleiding meerjarig is, lopen veel werkzaamheden door in de volgende jaren.

Om deze redenen is het nodig om het restant van de ontvangen Rijksmiddelen over te hevelen van 2022 naar 2023. In totaal gaat het om € 0,6 miljoen.

Voordeel

669

I

Nieuwe Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen)
Voor de nieuwe Wet inburgering ontvingen we van het Rijk voorschotten (€ 1 miljoen) voor de specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen; hiervan gaven we € 0,9 miljoen niet uit, omdat de uitvoering van de Wet pas halverwege 2022 echt is gestart. Het betreft middelen waarvan we inburgeringstrajecten en bijvoorbeeld de maatschappelijke begeleiding inkopen. De voorwaarden van deze specifieke uitkering laten het toe om het niet bestede deel mee te nemen naar 2023. Dit hebben we geregeld door aan de batenkant de ontvangen voorschotten op de balans te zetten en mee te nemen naar 2023.

Voordeel

973

I

Wet kinderopvang
Op het budget Wet kinderopvang medische indicatie gaven we meer uit dan begroot. Deze wet regelt dat gemeenten inwoners kunnen compenseren als zij niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag waar de thuissituatie er wel om vraagt dat kinderen naar een kinderopvang gaan. Het budget is voornamelijk bedoeld voor een korte periode van opvang (half jaar), in 2022 zagen we dat in verscheidene situaties het noodzakelijk was om kinderen voor een langere periode naar de kinderopvang te laten gaan, waardoor we meer uitgaven dan we hebben begroot.

Nadeel

200

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Nadeel

1

I

Totaal lasten

Nadeel

8.304

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Opvang Oekraïne
Ter compensatie van de lasten m.b.t. de opvang van Oekraïners ontvingen we een rijksbijdrage. Met de baten van deze regeling hielden we in de begroting geen rekening. Op basis van het door Rijk bepaalde normbedrag in de bekostigingsregeling (een specifieke uitkering / SPUK) ontving de gemeente Apeldoorn voor de opvang van Oekraïners € 14,3 miljoen en € 0,25 miljoen voor uitvoeringskosten leefgeld. Vanaf de start van de opvang tot 15 oktober was dit een normbedrag van € 100,- per dag per gerealiseerde opvangplek. Met ingang van 15 oktober 2022 is dit normbedrag bijgesteld naar € 83,-. Het normbedrag van € 83,- is op basis van onderzoek naar de kosten 1e periode opvang. Alle direct aan opvang gerelateerde kosten vallen onder het normbedrag. Daarbij valt te denken aan uitvoeren opvang (bijvoorbeeld huur), catering, energie, beveiliging, uitvoeringskosten ambtelijk apparaat, tolkkosten en verstrekkingen (leefgeld GOO, recreatieve activiteiten etc.) De transitiekosten voor de verbouwing van locaties en het uitbetaalde leefgeld particuliere opvang vallen niet onder het normbedrag en worden op basis van gemaakte kosten budgetneutraal door het Rijk afgerekend.
Het Rijk vergoedt op basis van gecreëerde bedden in plaats van bezette bedden en de opvanglocaties in Apeldoorn zijn in 2022 niet continu volledig bezet geweest. Bovendien hadden locaties gevestigd in een sporthal relatief lage kosten per gecreëerde plek. Dit resulteert over 2022 in een niet bestede rijksbijdrage van € 6.0 miljoen. We hebben de intentie om deze € 6.0 miljoen hogere rijksvergoeding via een bestemmingsvoorstel over te zetten naar volgend jaar zodat we deze middelen in 2023 kunnen aanwenden voor aanvullende uitgaven opvang Oekraïners waarvoor we geen of te weinig rijksvergoeding ontvangen.

Voordeel

15.744

I

Nieuwe Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen)
Doordat we voor de specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen de in 2022 ontvangen voorschotten overhevelen naar 2023, ontstaat in 2022 een nadeel ten opzichte van de begroting.

Nadeel

973

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Nadeel

1

I

Totaal baten

Voordeel

14.770

Detail

Geen nadere toelichting van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21