Financiën

Inkomensregelingen

6.3 Inkomensregelingen

Pitch

Op het taakveld Inkomensregelingen hebben we diverse voor-en nadelen. Op het onderdeel BUIG realiseerden we per saldo een nadeel, ondanks dat we minder aan uitkeringen hebben betaald, maakt de lagere rijksbijdrage dat we per saldo een nadeel hebben ten opzichte van de begroting. Op het Sociaal vangnet (incl. energietoeslag) boekten we een voordeel; van diverse regelingen werd minder gebruik gemaakt dan we hadden begroot, en daarnaast hebben we de rijksmiddelen in het kader van de energietoeslag effectief ingezet. Tevens realiseerden we nog een paar kleinere voordelen. Hierdoor komen we in 2022 per saldo op dit taakveld binnen begroting uit.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

BUIG:
We gaven ongeveer € 2 miljoen minder aan bijstandsuitkeringen (BUIG) uit dan begroot.
Dat komt doordat het gemiddeld aantal inwoners in de bijstand lager is geweest dan waar we in de begroting rekening mee hebben gehouden. In de begroting gingen we uit van gemiddeld 3.580 uitkeringen, het werden er 3.489 gemiddeld; De ultimo stand 2022 bedroeg 3.454 uitkeringen.

Voordeel

2.000

I

Sociaal Vangnet:
Het sociaal vangnet bestaat grotendeels uit open einde regelingen, waarbij de hoogte van de bestedingen op deze regelingen afhankelijk zijn van het beroep dat inwoners doen op de regelingen. We zagen dat ten opzichte van de begroting met name een lager beroep is gedaan op de regeling compensatie eigen risico en het gebruik van de regelrecht regeling. Daarentegen hadden we als extra regeling dit jaar de fashioncheque verstrekt en zagen we een hoger beroep op het wettelijk minimabeleid. Op deze reguliere regelingen gaven we in totaal € 0,5 miljoen minder uit dan begroot.

Voordeel

500

I

Energietoeslag:
Op de energietoeslag ontvingen we dit jaar een hogere rijksbijdrage dan we aan kosten realiseerden; per saldo € 0,7 miljoen. We ontvingen van het Rijk € 15,3 miljoen, dit is inclusief een correctie vanuit het rijk van bijna € 800.000. Dit leidde tot meer financiële ruimte voor de energietoeslag dan waar we oorspronkelijk van uit waren gegaan. Om de regeling uit te voeren hebben we extra capaciteit ingezet. De kosten voor de uitvoering hebben we kunnen beperken zonder in te boeten op kwaliteit en snelheid van afwikkeling van aanvragen.

Voordeel

700

I

Kwijtschelding belastingen:
Met ingang van 2020 en latere jaren bij de invoering van het omgekeerd inzamelen is het vaste tarief voor afvalstoffenheffing verhoogd. Verwacht werd dat daarmee het aantal aanvragen voor kwijtschelding zou toenemen. Ook de coronapandemie zou tot een hoger beroep op de kwijtscheldingsregeling kunnen leiden. Het budget voor kwijtschelding is toen verhoogd, maar in werkelijkheid is dat effect niet opgetreden. Voor de begroting 2023 is het budget voor kwijtschelding weer verlaagd.

Voordeel

260

I

Uitvoeringskosten Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo):
De Tozo is per 1 oktober 2021 beëindigd, echter onze werkzaamheden voor de uitvoering van deze regeling liepen/lopen nog door in de jaren 2022 t/m 2026. Ondernemers die een lening bedrijfskapitaal ontvingen dienen deze vanaf 1 januari 2022 in 5 jaar terug te betalen. De (administratieve) werkzaamheden die hier mee samenhangen zullen de komende 5 jaar nog tijd van ons vergen. Daarvoor namen we in 2021 budget mee naar 2022. Aangezien deze werkzaamheden nog t/m 2026 doorlopen is het nodig om het restantbedrag a € 136.000 over te hevelen naar 2023 en daarmee ook beschikbaar te houden voor de jaren 2023 t/m 2026.

Voordeel

136

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

67

I

Totaal lasten

Voordeel

3.663

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

BUIG:
In de MPB 2022 - 2025 is er, in het kader van realistisch begroten, voor gekozen om op voorhand geen bijdrage meer uit de algemene middelen toe te voegen aan het rijksbudget. Dit rijksbudget in onze begroting is gebaseerd op het voorlopig budget. Deze wijze van begroten brengt het risico met zich mee dat er in een jaar flinke schommelingen kunnen ontstaan in zowel de inkomsten als de uitgaven en daarmee in het resultaat.
In 2022 ontvingen we € 3,6 miljoen minder rijksbudget BUIG dan we hadden begroot. Voor het uitbetalen van de uitkeringen ontvingen wij van het rijk € 49,2 miljoen, waar we in de begroting uitgingen van een bijdrage van € 52,8 miljoen.

Nadeel

3.600

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000

Voordeel

74

I

Totaal baten

Nadeel

3.526

Detail

Geen nadere toelichting van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21