Paragrafen

Bedrijfsvoering

Algemene Indicatoren

Rekening 2021

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Toelichting

Formatie: aantal FTE per 1.000 inwoners

7,5

7,7

7,7

7,9

Bezetting: aantal FTE per 1.000 inwoners

7,6

7,8

7,1

8,3

Ruimte

-0,1

-0,1

0,6

-0,4

Formatie: aantal FTE

1.225

1.262

1.265

1.310

exclusief griffie

Bezetting: aantal FTE

1.240

1.287

1.165

1.371

exclusief griffie

Formatieruimte (aantal FTE)

-15

-25

100

-61

Inhuur (aantal FTE)*

186

206

n.t.b.*

273

Over het aantal fte inhuur wordt op realisatiebasis gerapporteerd. De omvang hangt samen met (tijdelijk) invullen van vacatureruimte, vervanging als gevolg van ziekte, projecten, tijdelijke behoefte aan specifieke deskundigheid en opvang van piekwerkzaamheden. Voorts was er sprake van een krappere arbeidsmarkt.

Apparaatskosten: kosten per inwoner

€ 692

€ 758

€ 927

Externe inhuur: kosten als % van totale loonsom**

15,33%

18,10%

n.t.b.*

23,42%

De stijging wordt met name veroorzaakt door tariefstijgingen als gevolg van een krappere arbeidsmarkt.

Automatiseringskosten (* € 1 mln.)

€ 11,6 

€ 13,50

€ 14,40

€ 15,40

inclusief loonkosten

Inkoop % uitgaven bij lokale bedrijven

n.t.b.*

n.t.b.*

n.t.b.*

Binnen de kaders van wet- en regelgeving proberen we lokale ondernemers maximale kansen te bieden.

aantal privacy-incidenten

47

46

Leren en Ontwikkelen: gemiddelde kosten per medewerker

€ 1.018

€ 1.160

€ 1.363

Overhead: % van totale lasten

8,80%

10,20%

9,28%

* de effectindicatoren apparaatskosten en het inkoop % uitgaven bij lokale bedrijven zijn afkomstig uit Vensters voor bedrijfsvoering

**de effectindicator externe inhuur % van totale loonsom wordt alleen op rekeningbasis bepaald

Formatie en bezetting

2020

2021

2022

2022

Gemeente Apeldoorn in fte

fte

fte

begroting

rekening

Formatie

1.225

1.262

1.265

1.310

Bezetting

1.240

1.287

1.165

1.371

Ruimte

-15

-25

100

-61

De formatie is toegenomen met afgerond 45 fte.
Dit komt in hoofdlijnen door:

  • 34 fte vanwege de verwerking van nieuw beleid uit de mpb 2022-2025 (voor o.a. inburgering, herstel disbalans, Apeldoorn 2040/ipor, ondernemende stad, informatieveiligheid, digitale werkplek );
  • 7 fte vanwege de omzetting van structureel uitbestedingsbudget door een aantal afdelingen naar formatie
  • 3 fte vanwege extra middelen uit de meicirculaire en een bijdrage uit een reserve

2019

2020

2021

2022

Contracten in aantal

Aantal

%

Aantal

%

Aantal

%

Aantal

%

Vast

1.247

93

1.235

90

1261

89

1302

87

Tijdelijk

91

7

138

10

152

11

197

13

1.338

100

1.373

100

1.413

100

1.499

100

Externe inhuur
Externe inhuur wordt met name gebruikt voor tijdelijke ondersteuning binnen de diverse afdelingen, omdat er tijdelijke taken uitgevoerd moeten worden, als tijdelijke vervanging bij ziekte dat in 2022 hoog was en bij taken die op termijn niet structureel door de gemeente uitgevoerd zullen worden. Inzet van tijdelijke projectleiders wordt bekostigd uit projectgelden. Specifieker zien we dat de krapte op de arbeidsmarkt binnen het financiële en het ruimtelijke domein (in combinatie met de ambities van onze gemeente) leidt tot een toename in inhuur.
De inhuur per peilmoment 31-12-2022 bedraagt 273 fte en is toegenomen met 67 fte ten opzichte van peilmoment  31-12-2021. De inzet is om tijdelijke taken die van langdurigere aard zijn, waar mogelijk, via de reguliere bezetting in te vullen. Het aandeel van inhuurkrachten op de gehele populatie bedraagt in 2022 16,6%.

Ziekteverzuim
In 2022 bedraagt het gemiddeld jaarverzuim 6,6%. Vergeleken met het ziekteverzuimpercentage in 2021 (5,3%) is het verzuim gestegen. Het verzuim was in 2020 erg laag als gevolg van Corona en het thuiswerken.

Jaar

Percentage

2018

5,8%

2019

5,3%

2020

4,4%

2021

5,3%

2022

6,6%

In het eerste kwartaal van 2022 was een piek in het verzuim die mogelijk herleidbaar is naar de Omikron-golf van het coronavirus. Het psychisch verzuim maakt nog steeds een groot onderdeel uit van ons verzuim waarbij 41% van het psychisch verzuim mentaal arbeidsgebonden is. Andere gemeenten van vergelijkbare omvang laten overigens hetzelfde beeld zien.
NB: de wet verbiedt de werkgever om verzuimoorzaken te registreren en daarom is de bovenstaande duiding in algemeenheden verwoord.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2023 10:43:58 met de export van 06/14/2023 10:09:21