2.1.2 Financiële positie in vogelvlucht
In de afgelopen jaren was financieel herstel een belangrijk speerpunt in de begrotingen. Dat heeft ertoe geleid dat de gemeente er inmiddels financieel weer goed voor staat. We hebben de financiële kengetallen hieronder over 2022 opnieuw berekend. Het Eigen Vermogen bedraagt € 219,4 miljoen, waarvan € 144,9 miljoen in de Algemene Reserve zit. Daar bovenop is een positief rekeningresultaat van € 31,5 miljoen gerealiseerd (met name een fors hogere Algemene Uitkering was hiervan de oorzaak).
Mede hierdoor is er ruimte voor een breder perspectief. In het coalitieakkoord 2022-2026 "Handen uit de mouwen en aan de slag" is dan ook de keuze gemaakt om te sturen op Brede Welvaart. Met Brede Welvaart benadrukken we dat financieel/economische doelen in samenhang moeten worden bekeken met de gevolgen voor samenleving en maatschappij. De financiële positie en bijbehorende kengetallen zijn daarmee niet minder belangrijk geworden. De onzekerheden in de samenleving en de economie zijn nog steeds groot. Hierdoor blijft het belangrijk aandacht te hebben voor het behoud van ons weerstandsvermogen en een financieel gezonde positie. Dat is dan ook één van de uitgangspunten uit het coalitieakkoord.
De onderstaande figuur geeft uitleg over de financiële kengetallen die we als gemeente gebruiken om inzichtelijk te maken hoe we er financieel voor staan. De tabel daaronder geeft de waarden van de betreffende kengetallen. We hanteren voor de solvabiliteit, het weerstandsvermogen en de netto gecorrigeerde schuldquote de ijkpunten zoals we die met uw raad hebben afgesproken. Voor de andere kengetallen gebruiken we de normen van de provincie Gelderland.
Indicator / kengetal | Peildatum / verwerkt in P&C-document | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | 1-9-2021 | 31-12-2021 | 1-9-2022 | 31-12-2022 | |||
Rekening 2020 | Begroting 2022 | Rekening 2021 | Begroting 2023 | Rekening 2022 | Norm | ||
a | Weerstandsvermogen concern | 1,83 | 1,95 | 3,68 | 4,18 | 4,31 | >1,00 |
b | Eigen Vermogen inclusief rekeningresultaat (* 1 miljoen) | € 154,10 | € 158,52 | € 207,84 | € 195,19 | € 250,91 | |
c | Netto schuldquote | 75,78% | 85,04% | 61,48% | 72,15% | 51,72% | <100% |
d | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 69,09% | 78,86% | 55,99% | 66,79% | 46,23% | <90% |
e | Solvabiliteitsratio | 21,68% | 21,13% | 28,26% | 25,42% | 32,74% | >20% |
f | Structurele exploitatieruimte | 2,36% | -0,60% | 4,45% | 1,20% | 2,87% | >0,6% |
g | Grondexploitatie | 2,93% | 0,71% | 0,96% | 1,10% | -1,18% | <20% |
h | Belastingcapaciteit | 102,45% | 97,16% | 97,16% | 101,66% | 101,66% | <95% |
De financiële buffer die we sinds 2012 hebben opgebouwd en die in 2022 verder is gegroeid en de lage schuldquote geven een solide financiële basis voor de toekomst. Het blijft van belang om structureel aandacht te blijven geven aan onze financiële positie. Ook omdat de zorg met betrekking tot inflatie en andere onzekerheden (ontwikkelingen buiten de directe invloedssfeer van de gemeente) is toegenomen.
Onze structurele exploitatieruimte, die bepaald wordt door de omvang van onze incidentele baten en lasten, is positief gebleven in 2022. Onze grondexploitaties en de daaraan verbonden risico's zijn beperkt.
Onze belastingcapaciteit is de verhouding tussen lokale woonlasten meerpersoonshuishoudens (peiljaar 2022) ten opzichte van de landelijk gemiddelde woonlasten (peiljaar 2022). Deze zijn gebaseerd op berekeningen van Coelo. In 2022 waren de gemiddelde woonlasten iets hoger dan het landelijk gemiddelde, wat resulteert in een belastingcapaciteit van 101,66%.
IJkpunten
Netto schuldquote gecorrigeerd (verplicht)
Voor een financieel gezonde situatie moet deze netto schuldquote lager zijn dan 90%. Voor de schuldquote gecorrigeerd houden we de volgende normen aan:
Netto schuldquote | <90% | <100% | 100%<>130% | >130% |
---|---|---|---|---|
Kwalificatie | Goed | voldoende | Matig | Onvoldoende |
De gecorrigeerde schuldquote is met 46% ruim beneden de 90% gebleven in 2022. Met de voorgestelde begroting 2023-2026 en de investeringen die voor ons liggen verwachten wij een oplopende Schuldquote. Daarbij houden we rekening met een behoorlijke netto toename van ons bezit (vaste activa) in de komende begrotingsjaren en een besteding van onze reserves. Daarnaast kunnen lagere baten dit kengetal negatief beïnvloeden. Wij blijven de ontwikkeling van dit kengetal nauwgezet volgen. In de paragraaf Financiering gaan we hier uitvoeriger op in.
Solvabiliteitsratio
We hanteren de volgende normen voor onze solvabiliteit, conform de afspraak met de gemeenteraad:
Solvabiliteit | ≥ 20% | 15% <>20% | 10 %<>15% | < 10% |
---|---|---|---|---|
Kwalificatie | Goed | Voldoende | Matig | Onvoldoende |
Onze solvabiliteit is met de jaarrekening 2022 op een prima niveau van bijna 33% uitgekomen. Met de bestedingen van reserves en nieuwe investeringen in de komende jaren zal de verhouding tussen dat deel wat met eigen geld is betaald en het totale bezit lager worden.
Weerstandsvermogen
Het risicoprofiel van de gemeente Apeldoorn is ongeveer gelijk gebleven. Er zijn wel verschuivingen geweest tussen risico's. Ook niet financiële risico’s krijgen binnen ons systeem van risicomanagement in toenemende mate aandacht.
Het weerstandsvermogen is prima in orde. In de komende jaren verwachten we dat het weerstandsvermogen wel zal dalen maar nog altijd op een kwalificatie goed uitkomt.
Weerstandsvermogen | W > 2,5 | 1,5 < W<2,5 | 1 < W< 1,5 | W< 1 |
---|---|---|---|---|
Kwalificatie | Goed | voldoende | Matig | Onvoldoende |
NIEUW
Met uw raad hebben wij afgesproken om een nieuw (eigen) kengetal op te nemen ten aanzien van de kapitaallastenontwikkeling. Dit kengetal noemen wij Kapitaallastenratio. Deze is voor het eerst opgenomen in de MPB 2023-2026.
Kapitaallastenratio
De kapitaallastenratio wordt berekend door het totaal van rente- en afschrijvingslasten met betrekking tot investeringen af te zetten tegen de totale lasten (excl. onttrekkingen aan reserves). De kapitaallastenratio zegt iets over de mate van flexibiliteit van de begroting. Investeringen drukken door de kapitaallasten als last op de begroting, waardoor de flexibiliteit van de begroting afneemt. Er geldt geen wettelijke of andere norm voor deze ratio. Er is op dit moment geen zinvolle signaleringswaarde voor dit kengetal te bepalen op basis van literatuur of de praktijk van andere gemeenten. De informatiewaarde zit vooral in de ontwikkeling van de kapitaallastenratio over de tijd.
Kengetal | JR | JR | JR | prognose | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Kapitaallastenratio | 6,15% | 4,95% | 4,89% | 4,72% | 5,21% | 5,43% | 5,50% |