7.4 Milieubeheer
Pitch
Op het taakveld milieubeheer is een voordeel van € 0,8 miljoen. Dit voordeel is als volgt opgebouwd:
Bij het programma Energietransitie hebben we een positief saldo van € 0,9 miljoen, waarvan we € 325.000 als ROP meenemen naar 2023. We zien dat processen uitgesteld zijn of langer duren dan gepland. Hierbij speelt de complexiteit van die processen een rol maar ook de vertraging die is opgetreden met betrekking tot de opwek van zonne- en windenergie en de daartoe benodigde gebiedsvisies. Complexiteit speelt met name bij de meerjarige projecten in het kader van de Wijken van de Toekomst. Hierdoor is voor deze projecten in 2022 minder uitgegeven dan in de begroting was verondersteld.
Verder heeft ook ziekte van medewerkers een rol gespeeld.
De administratieve verwerking van enkele Rijksuitkeringen over de jaarschijven heeft geleid tot een nadeel van per saldo € 250.000.
Ook zien we lagere lasten en baten bij gebiedsgericht grondwaterbeheer (€ 180.000). Per saldo budgettair neutraal vanwege de verrekening met dezelfde reserve.
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Voor gebiedsgericht grondwaterbeheer en intensivering toezicht is circa € 180.000 minder uitgegeven dan begroot. Hiertegenover staat ook een lagere onttrekking uit de daarvoor beschikbare reserves die op taakveld 010 worden verantwoord. Per saldo budgettair neutraal. | Voordeel | 180 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
De voor de bestrijding van energiearmoede medio 2022 van het Rijk verkregen middelen zullen in 2023 daadwerkelijk worden besteed. Het jaar 2022 is gebruikt om een plan voor de verdeling van deze middelen op te stellen. | Voordeel | 3.097 | I | ||
Dit betreft het aandeel 2022 van de Rijks Regeling Reductie Energiegebruik Woningen. De R.R.E.W. is een subsidieregeling van het rijk die door de gemeenten wordt uitgevoerd. Deze regeling heeft een looptijd van meer dan een jaar. | Nadeel | 513 | I | ||
Kerschoten: De Rijksbijdrage voor het project Kerschoten is in de BROA gestort. Deze bijdrage kan tot 2030 worden besteed en is bestemd voor het afdekken van een gedeelte van de onrendabele top van het project en voor een bijdrage aan bewoners. In de begroting was verondersteld dat in 2022 al een bijdrage aan de onrendabele top benodigd was. Dit blijkt bij nader inzien pas veel later in het project het geval te zijn. | Voordeel | 261 | I | ||
We hebben een positief saldo van € 930.000,. Dit betreft met name de kosten van het Energieloket, (€ 240.000), de opwekking van niet fossiele energie (zon, wind) alsmede de vertraging in de hiermee samenhangende gebiedsvisies (€ 220.000), de voor de Wijken van de toekomst in 2022 geraamde kosten (€ 350.000) en de bijdrage aan het samenwerkingsverband van Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Zwolle (Transform; € 50.000).Van dit voordeel nemen we € 325.000 euro als ROP mee naar 2023 | Voordeel | 930 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Voordeel | 23 | I | ||
Totaal lasten | Voordeel | 3.978 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Aangezien de Rijksbijdrage ter bestrijding van energiearmoede in 2023 wordt besteed is deze administratief naar 2023 overgeboekt. Hierdoor is het saldo van baten en lasten met betrekking tot deze regeling budgettair neutraal. | Nadeel | 3.097 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 90 | I | ||
Totaal baten | Nadeel | 3.187 |
Detail
Geen nadere toelichting van toepassing.