3.1 Economische ontwikkeling
Pitch
Verschillende ontwikkelingen tellen op tot een voordeel van € 1,9 miljoen op dit taakveld. Daarvan blijft een bedrag van € 642.000 via de reserve hoger onderwijs beschikbaar voor toekomstige uitgaven voor het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering. Een andere grote post (€ 473.000) is een voordeel op het beschikbare budget voor het corona steunpakket. Omdat het college besloot als tegemoetkoming aan de ondernemers geen reclamebelasting op te leggen, is ook de gemeentelijke bijdrage voor promotie van de binnenstad gehalveerd. Daar staan overigens meerdere promotie acties tegenover om de lokale inkopen te stimuleren, die uit de coronamiddelen bekostigd zijn.
Voor veel van de activiteiten op het gebied van het brede lokaal economische beleid zijn we afhankelijk van onze partners voor de uitvoering van de prestatiedoelen. In 2022 is het niet gelukt om een groot deel van de beschikbare middelen doelmatig in te zetten en is er € 376.000 voordeel.
Een voordeel van € 150.000 schuift als overlopend project door voor de uitvoering in 2023.
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Centrum voor Veiligheid en digitalisering Jaarlijks ramen we de uitgaven voor het betreffende jaar die uit een onttrekking aan de reserve worden gedekt. Ten opzichte van de raming in 2022 van € 1,2 miljoen is er een voordeel van € 642.000. Omdat we dit bedrag niet aan de reserve hoger onderwijs onttrekken, is het effect op 2022 budgettair neutraal. | Voordeel | 642 | I | ||
---|---|---|---|---|---|
Corona steunmaatregelen | Voordeel | 473 | I | ||
Promotie binnenstad Verder is er nog een balanspost reclamebelasting 2017 van € 50.000 die vrij kan vallen. | Voordeel | 200 | I | ||
Lokaal economisch beleid | Voordeel | 376 | I | ||
Open Lab en Clean Hubs | Voordeel | 150 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 200.000 | Nadeel | 64 | I | ||
Totaal lasten | Voordeel | 1.777 |
Detail
Geen nadere toelichting van toepassing.