Toelichting op prestatie 1.1.4: Implementatie van het nieuwe telefoniesysteem zal vanwege technische implicaties eisen niet in 2022 plaatsvinden maar in 2023. Toelichting op prestatie 1.1.5: We meten aan de balie, aan de telefoon en digitaal continu hoe tevreden onze klanten zijn over onze dienstverlening. De streefpercentages 90% en 75% worden nog niet gehaald. In 2022 waardeerde aan de balie 85% van onze inwoners de publieksdienstverlening als goed. Dat percentage is vergelijkbaar met dat in de afgelopen jaren (87% in 2021 en 86% in 2020). De klanttevredenheid over onze dienstverlening aan de telefoon is in 2022 met een gemiddelde over alle domeinen van 69% hoger dan in de afgelopen jaren (63% in 2021 en 63% in 2020). In 2022 waardeerde 80% van de gebruikers van onze webformulieren deze met een goed. De score is gelijk aan de scores in 2021 en 2020. De resultaten van de klanttevredenheidsonderzoeken worden periodiek met de stakeholders in de organisatie besproken, waarbij de nadruk ligt op de leerpunten en hoe we daarmee onze dienstverlening kunnen verbeteren. Toelichting op prestatie 1.2.1: In 2022 zijn omvangrijke rechtmatigheidsfouten in raamovereenkomsten voor inhuur geconstateerd. We hebben diverse stappen gezet om voortaan meer grip te hebben op contracten en uitgaven. Voorts zijn maatregelen genomen om de decentrale inkoopfunctie te versterken. Toelichting op prestatie 1.2.5: Als gevolg van een aantal personele wijzigingen, is kennisborging binnen het team een aandachtspunt geweest. Aandacht lag op de continuering van lopende aanbestedingstrajecten en de bezetting van het multiproject FIV. Werving en selectie van nieuwe medewerkers kreeg voorrang om de formatie op peil te houden om het vertrek van ervaren medewerkers op te vangen. Toelichting op prestatie 1.2.6: Privacy: Structurele verbeteringen in relatie tot onder andere het opstellen van een privacy beleid en privacy verklaringen, het actueel maken en bijhouden van een verwerkingsregister, het uitvoeren van DPIA’s op hoog risico processen en deze processen in lijn brengen met de AVG en aanverwante wetgeving, en het creëren van bewustwording bij de afdelingen zodat er kan worden gestuurd op gedrag hebben niet voldoende aandacht en prioriteit gekregen. Zolang deze aspecten niet op orde zijn, voldoet de gemeente Apeldoorn niet aan de AVG. Dit levert risico’s op voor de betrokkenen, maar ook voor de organisatie. Er is een kans dat de gemeente boetes opgelegd krijgt, onder verscherpt toezicht wordt gesteld door de AP of claims krijgt van betrokkenen. Dit kan leiden tot negatieve publiciteit in het nieuws. Informatiebeveiliging: Ten aanzien van de speerpunten bedrijfscontinuïteit en toegangsbeveiliging hebben we niet alle doelstellingen kunnen realiseren zoals opgenomen in het jaarplan Informatiebeveiliging 2022 en in de themaplannen. Dit werd vooral veroorzaakt door het nog ontbreken van kaders en de beperkte gekwalificeerde capaciteit. Vooral rond het onderwerp bedrijfscontinuïteit leidt dit mogelijk tot een grotere impact van een geslaagde cyberaanval dan nodig zou zijn. Informatiebeheer: Het informatiebeheer voldoet niet aan de wettelijke normen voor goede staat en toegankelijkheid. Dit levert een vergroot risico op op datalekken, juridische, financiële en imagoschade, niet compliant zijn met wet- en regelgeving. Toelichting op prestatie 1.3.2: We sluiten aan op het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) en zorgen ervoor dat de informatiesystemen zijn aangepast aan de nieuwe (wettelijke) eisen. Door uitstel van landelijke wetgeving en vertraging in de ontwikkeling van noodzakelijk software is dit doorgeschoven van 2022 naar 2023. Door deze vertraging is het budget niet volledig besteed. Het restantbudget ad 0,3 miljoen wordt naar 2023 overgeheveld. Op Rijksniveau is nog steeds onduidelijkheid over de status van de omgevingswet. Dit geeft het risico dat verdere vertraging dan ook niet uitgesloten kan worden. Toelichting op prestatie 1.4.1: Om vakmanschap te kunnen leveren is het (ook) nodig dat onze medewerkers flexibel, vitaal en gezond zijn. Onderdeel van deze prestatie is dan ook het ziekteverzuim. In 2022 bedraagt het gemiddeld jaarverzuim 6,6% daarmee hebben we de norm van 4,9% niet gehaald. Vergeleken met het ziekteverzuimpercentage in 2021 (5,3%) is het verzuim gestegen. Er was een piek in Q1 die mogelijk herleidbaar is naar de Omikron-golf van het coronavirus. Het psychisch verzuim maakt nog steeds een groot onderdeel uit van ons verzuim waarbij 41% van het psychisch verzuim mentaal arbeidsgebonden is. Andere gemeenten van vergelijkbare omvang laten overigens hetzelfde beeld zien. Toelichting op prestatie 1.4.3: Onderdeel van deze prestatie is het aantal gevoerde Resultaat & Ontwikkel gesprekken , waarin medewerker en leidinggevende afspraken maken over de resultaten en ontwikkeling van de medewerker. Omdat het aantal geregistreerde gesprekken achter blijft kleurt deze prestatie rood. In 2022 is met 46,9% van de medewerkers een R&O gesprek gevoerd. We zien dus een lichte stijging tov vorig jaar (45,7%). Toelichting op prestatie 1.5.2: Het voordeel betreft grotendeels de begrote kapitaallasten. A.g.v een veranderde afschrijvingssystematiek begint de afschrijving van een van de panden één jaar later dan begroot. Daarnaast zijn in 2022 de kosten van huisvesting Samen055 lager, omdat de 4e en laatste locatie in 2023 in gebruik wordt genomen en de kosten van de tijdelijke locatie lager zijn t.o.v. de begroting welke gebaseerd is op de definitieve huisvesting. Toelichting op prestatie 1.2.1: Het blijft onverminderd belangrijk om hier aandacht voor te hebben en te houden. De verschillende registers (activa, verplichtingen, investeringen, contracten en crediteuren) zijn grotendeels op orde gebracht. Dit goed borgen in processen en systemen moet nog plaatsvinden en kost nu nog te veel handmatige inspanning. De beheersmaatregel om contracten centraal te registreren en te koppelen aan een financiële verplichting moet het risico op onrechtmatigheden bij aanbestedingen, zoals dit jaar op inhuur, doen afnemen. Toelichting op prestatie 1.2.3: In 2022 is het besluit genomen om te genomen om de MPB te organiseren rond de SDG’s en brede welvaart. Dit doorleven met raad, bestuur en organisatie en omzetten naar een programma-indeling met een logische verbinding tussen doelen, effectindicatoren, risico’s en geld kost meer tijd. |